MarketingOnline Marketing

Sociale media en hun doelgroepen: must-read voor adverteerders

Er zijn verschillende socialemediaplatformen en allen hebben ze hun eigen doelpubliek. Uiteraard is er wat overlap en bij sommige platformen is de doelgroep minder goed afgebakend. Hierdoor kan het knap lastig zijn om te weten waar je doelgroep zich bevindt. Wij hebben dan ook een overzichtje gemaakt van de belangrijkste socialemediaplatformen en hun doelgroepen. Weet echter dat er nog heel wat andere socialmediaplatformen bestaan die ook interessant kunnen zijn.

TikTok

De jongste doelgroep vinden we bij TikTok. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 bevindt ongeveer de helft van de Nederlandse TikTok-gebruikers zich in de leeftijdscategorie 9 tot en met 19 jaar. Ook blijken vooral meiden deze app te gebruiken. Hoe dan ook gaat het hier om de generatie Z, een doelgroep die je toch op een net iets andere manier moet zien te bereiken. Bij hen is het namelijk belangrijk dat je hun aandacht binnen acht seconden kan trekken. Betrokkenheid is het codewoord, waardoor wedstrijden en uitdagingen het altijd goed doen. Zei iemand daar TikTok-challenges?

Facebook

Facebook is dan weer goed om iedereen te bereiken, met een kleine kanttekening bij generatie Z. Hoewel de helft van de vijftien- tot negentienjarigen wel op Facebook actief is, wordt het platform simpelweg veel vaker gebruikt door andere gebruikers. Alle doelgroepen boven de twintig jaar zijn er te bereiken, maar hoe ouder de doelgroep wordt, hoe belangrijker het medium is. Met andere woorden: ads op Facebook zijn heel doeltreffend om gepensioneerden te bereiken. Hoe dan ook is er hier niet echt sprake van een niche en is het vooral belangrijk dat de advertenties op de te bereiken doelgroep worden afgestemd.

Instagram

Instagram is een van de grootste groeiers op de Nederlandse socialemediamarkt. Het is vooral populair bij jongeren en de populariteit neemt af naarmate men ouder wordt. Meer dan 80% van de vijftien- tot twintigjarigen zit bijvoorbeeld op Instagram. In de leeftijdscategorie 20 tot 39 jaar gaat het nog maar om 60%. Daarom zegt men dat adverteren op Instagram vooral een goed idee is als je jongvolwassenen wil bereiken. Het is bovendien interessant om te weten dat Instagram veel wordt gebruikt door shoppers en door mensen die zich door influencers laten beïnvloeden. Dus naast Instagram-advertenties zijn samenwerkingen met influencers misschien ook wel het overwegen waard.

Andere platformen

Naast bovenstaande drie socialemediaplatformen zijn er nog heel wat andere apps en platformen die interessant zijn, maar vaak moet je daarbij eerder op niches focussen. Twitter is bijvoorbeeld een platform dat in Nederland nog steeds groeit. Het zijn vooral Nederlandse millennials die op het platform actief zijn. Het is een ideaal platform om in te haken op de actualiteit, maar dit is niet voor elke adverteerder een evidentie. De engagement rate is met minder dan 1% bovendien behoorlijk laag. LinkedIn is dan weer heel populair bij mannelijke twintig- tot veertigjarigen die een opleiding hebben gevolgd. Pinterest doet vervolgens uitstekend bij moeders tussen twintig en veertig jaar, terwijl Snapchat het net zoals TikTok goed doet bij generatie Z.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close