InternationaalUncategorized

Wat we kunnen leren van en over het Duitse zakenleven

Er is geen land waar wij Nederlanders meer zaken mee doen dan Duitsland. Dat zou de suggestie kunnen wekken dat we als twee verschillende naties op één lijn zitten, en het daarom goed met elkaar kunnen vinden. Dat is echter een misvatting. Er zijn wel degelijk cultuurverschillen tussen Nederlanders en Duitsers waar serieus rekening mee gehouden moet worden. We weten dat de Duitse economie een succesverhaal is, dus wellicht kan het geen kwaad om een voorbeeld te nemen aan het Duitse zakenleven. Hier een aantal zaken die we kunnen leren van en over Duitse ondernemers en hun werkinstelling.

Regels en afspraken zijn leidend

In Nederland doen we niet zo moeilijk. We zijn van de losse hand, en zijn het vaak bereid te nemen zoals het komt, en verwachten dat onze flexibiliteit ook wederkerig is. In Duitsland is zaken doen gewoon zaken doen. De regels zijn er om je aan te houden, en afspraken die op papier zijn kunnen zomaar tevoorschijn worden gehaald om je nog eens te wijzen op wat er vastgelegd is. Dat klinkt misschien onsympathiek, maar je weet te allen tijd waar je aan toe bent. Het is ongetwijfeld één van de redenen die ten grondslag ligt aan het succes van de Duitse economie. Als alles volgens afspraak verloopt, gebeurt het efficiënt en kun je ervan op aan. Minder kans op onaangename verrassingen dus ook.

Een project van tevoren goed uitdenken

Net even wat langer nadenken voordat we aan een project beginnen, dat is ook typisch voor de Duitser. Waar wij in Nederland het aangaan en onderweg kijken hoe het loopt en met problemen dealen, wordt in Duitsland alles van tevoren uitgedacht. Eerst komt er een breed conceptplan op tafel, daarna ook nog een gedetailleerd conceptplan, en dan pas kan het project echt van start gaan. De opstarttijd is dus langer, maar het proces dat daarop volgt is efficiënter. De kans is aanzienlijk kleiner dat er onderweg nog grote problemen gaan ontstaan.

Er hoeven minder plasjes gedaan te worden

Wij Nederlanders hebben het poldermodel uitgevonden. Die overlegcultuur kennen de Duitsers niet zo. Waar wij zoveel mogelijk mensen achter een voorstel willen krijgen door compromissen te sluiten, worden besluiten in Duitsland doorgaans top-down opgelegd. De manager beslist. Wanneer je een Duits bedrijf ergens van wilt overtuigen, hoef je dan ook enkel het gesprek met deze manager aan te gaan, en niet met een commissie. Die hiërarchische instelling is belangrijk in het zakelijk contact. Stuur niet een lager personeelslid naar een Duits bedrijf voor een grote zaken, want deze wordt niet serieus genomen. Er moet echt iemand die hoog in de boom zit komen om zaken te doen.

Ze doen niet aan spontaan en informeel

Als je denkt dat je met enthousiasme en frisheid Duitsers kunt overdonderen, dan heb je het mis. De Duitsers zijn in het zakelijk leven een stuk formeler dan wij Nederlanders zijn. Gewoon een idee eruit gooien zonder het te kunnen onderbouwen gaat niet werken. Een informele presentatie ook niet. De Duitsers doen graag zaken op niveau met mensen die professioneel overkomen. Door hoort ook een net pak met stropdas of een mantelpakje bij.

Laat meer zien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close