Online Marketing

Zoekmachinemarketing is van levensbelang voor je bedrijf

Het is als bedrijf tegenwoordig niet meer te verkopen als ze je niet aan zoekmachinemarketing doet. Je wilt gevonden worden in Google, want dat is het instrument dat een overgrote meerderheid van mensen in de wereld gebruikt om te vinden wat ze zoeken. Ben je niet vindbaar, dan is de kans klein dat je klantenkring erg veel groter wordt dan je bestaande netwerk aan bekenden en eventueel hun contacten. Dat is in veel gevallen niet voldoende om te slagen als bedrijf.

Denk aan de klant in plaats van aan jezelf

Zoekmachinemarketing kan op verschillende manieren gebeuren. Ten eerste is het van groot belang dat je jouw website gebruikt om potentiële klanten te dienen, in plaats van om je eigen verhaal te vertellen. De drempel van eigenwijsheid moet hierbij overwonnen worden. Het gaat minder om wat jij kwijt wilt en meer om wat de consument of zakelijke klant wil vinden. Daar moet je je website op aan passen. Dit noemen we Search Engine Optimisation (SEO).

Zoekmachineoptimalisatie met een goede website

Wat het beste werkt in Google verschilt van tijd tot tijd. Er zijn honderden principes, maar een aantal principes behoort tot de basiselementen die je inbouwt in je website om door de zoekmachine op waarde geschat te worden. De zoektermen waar je op gevonden wilt worden, met grondige overweging of deze ook op de door jou bedachte manier door potentiële klanten zo wordt ingevoerd, moeten een aantal keer terugkomen op de pagina’s die van belang zijn op je website. Ook moet je werken met tussenkopjes die relevant zijn voor de zoektermen. Interne links zijn volgens de wegen van Google ook belangrijk voor je geloofwaardigheid. Ook het correct taggen van plaatjes draagt bij aan je vindbaarheid. Natuurlijk moeten ook de titel van je pagina en de omschrijving die bij de zoekresultaten naar boven komt helder zijn en de zoektermen bevatten.

Betalen om prominent weergegeven te worden in de zoekmachine

Je kunt ook betalen om prominent in beeld te komen bij bepaalde zoektermen. Hiervoor gebruik je Google Adwords. Dit werkt wel met een systeem van opbieding: degene die het meeste over heeft voor weergave van zijn link bij een bepaalde zoekterm wint het. Je betaalt het geboden bedrag voor iedere klik die je ontvangt. Heb je dus hoog ingezet en levert het je veel kliks op, dan krijg je dus ook een forse rekening. Het is dus te hopen dat de mensen die je naar je website gelokt hebt ook daadwerkelijk iets willen afnemen bij je.

Professionele hulp om je website geschikt te maken voor zoekmachines

Geld besparen door zelf je website te maken en in te richten is een keuze die geld lijkt te besparen, en dat is het in eerste instantie natuurlijk ook. Maar wanneer het gevolg is dat je niet goed vindbaar bent en klanten dus niet bij jou terecht komen, betaal je op die manier de prijs. Heb je dus zelf niet voldoende kennis in huis om jouw website hoog in de zoekresultaten te krijgen, overweeg dan serieus of professionele ondersteuning bij het ontwikkelen van je bedrijfswebsite een goede investering zou zijn.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close