BusinessPersoneelZZP

De zzp’er is de ideale kracht voor het bedrijfsleven

Het bedrijfsleven is gebaat bij zzp’ers. Dat lijkt een vreemd statement, want hoe meer bedrijven, hoe meer concurrentie op de markt; maar een zzp’er kan voor een bedrijf ook de werkzaamheden die anders door een personeelslid in loondienst gedaan zouden worden opvangen. En daar kleven best een aantal voordelen aan.

Zzp’er wil zichzelf bewijzen

De zzp’er mag dan misschien niet loyaal zijn aan één bedrijf, hij is wel gedreven om zich van zijn beste kant te laten zien. Hij is immers niet verzekerd van werk en zal zich te allen tijde moeten bewijzen om werk te blijven krijgen. Een medewerker in vaste dienst kan, als hij niet zo’n beste werkinstelling heeft, een beetje lui worden omdat hij toch wel betaald krijgt voor zijn aanwezigheid. De kans op goed werk en een pro-actieve houding is daarom bij ene zzp’er wat groter, en dat is iets waar bedrijven hun voordeel mee doen.

Kostenbesparend en efficiënt

Het inschakelen van zzp’ers is kostenbesparend en efficiënt voor bedrijven. Die zijn immers niet verplicht om ook door te betalen wanneer er weinig werk is. Een medewerker in loondienst moet bezig gehouden worden om rendabel te zijn, een zzp’er wordt enkel betaald voor het werk dat hij in opdracht van het bedrijf doet. Daarnaast moet een zzp’er zelf zorgen voor z’n pensioen, belastingzaken en andere afdrachten. Dat scheelt een bedrijf de kosten die bij een personeelslid ‘aan de achterkant’ nog voldaan moeten worden.

Bredere ervaring

Een zzp’er moet ieder jaar minimaal drie verschillende opdrachtgevers hebben om de schijn te ontlopen dat hij in feite in verkapte loondienst is bij een opdrachtgever die voor een groot deel van zijn inkomsten zorgt. Dat kun je als bedrijf al nadeel zien, want dat betekent dat de freelancer niet de hele tijd voor jou beschikbaar is. Maar van de positieve kant bekeken betekent het ook dat de zzp’er vaak bredere ervaring en onderlegdheid heeft dan een personeelslid dat al langer in dienst van een bedrijf is. De zzp’er is in staat om te schakelen en meerdere processen tegelijkertijd te hebben lopen zonder de weg kwijt te raken.

Expert op het vakgebied

Om jezelf te kunnen verkopen als zzp’er of freelancer, moet je een expert op je vakgebied zijn. Er zijn genoeg anderen in hetzelfde vakgebied die ook in aanmerking komen voor opdrachten uit dezelfde hoek, en als die meer in huis hebben dan jij als zzp’er delf je het onderspit. Daarom zal een zzp’er er altijd voor willen zorgen dat hij bij de tijd is en antwoord op alle vragen heeft, zodat hij kan bewijzen dat hij een expert op zijn vakgebied is. En zo’n expert kun je als bedrijf op ongebonden basis inschakelen wanneer het nodig is. Eigenlijk is dat voor het bedrijfsleven een ideale situatie.

Minder risico rondom ziekte

Als bedrijf betaal je zzp’er enkel voor het werk dat hij voor je doet. Wordt hij ziek, dan betaal je als bedrijf niet door zoals je dat met een personeelslid wel zou moeten. Daarom is het risico een stuk kleiner bij de keuze voor een zzp’er in plaats van het in dienst nemen van iemand. De zzp’er zal zich, omdat hij zelf verantwoordelijk is voor het bij elkaar krijgen van een inkomen, ook aanzienlijk minder snel te ziek voelen om te werken.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close