Online Marketing

7 tips voor de betaalde zoekresultaten

We kennen ze allemaal, de gesponsorde zoekresultaten die bovenaan en onderaan de pagina verschijnen wanneer je zoekopdracht doet in Google. Door te betalen kun je er dus voor zorgen dat je bij bepaalde zoektermen naar voren komt. Dat wil niet zeggen dat je dan niet hoeft te investeren in een website die werkt voor haar gebruikers.

1. Het is geen garantie op clicks

Ook al sta je prominent in beeld, de gebruiker bepaalt nog altijd zelf waar hij op klikt. Uit statistieken blijkt dat een kwart van de gebruikers op een van de gesponsorde resultaten klikt. Dat betekent dat er ook genoeg te halen valt met een website waar heel goed over nagedacht is zonder dat je bij Google je weg naar boven koopt.

2. De rechterkant loont niet

De advertentieruimte in Google valt onder te verdelen in drie stukken: het blok linksboven de zoekresultaten, het blok rechtsboven en het blok onder de eerste lijst zoekresultaten. Statistieken wijzen uit dat het blek rechtsboven op de minste clicks kan rekenen. Investeren in een gesponsorde link hier is dus wellicht niet de meest lonende keuze.

3. Concurrentie is duur

Begeef je je in een markt waar veel concurrentie is? Dan maakt Google daar handig gebruik van door het bedrag dat je per click op je gesponsorde link moet afdragen flink op te schroeven. Een click op een gesponsorde link naar een uitgeverij van boeken over mieren in Kamchatka kan je dus bij wijze van spreken 1 eurocent kosten, terwijl een click op een link naar een kledingwinkel je zomaar 20 euro kan kosten.

4. Het is een goede manier om je doelgroep te bereiken

Gebruik maken van Adwords is een handige manier om gericht je doelgroep te bereiken. Je kunt namelijk aangeven bij het aanvragen van je gesponsorde link op wie je marketingcampagne gericht is. Google weet nu eenmaal veel over haar gebruikers. Als particulier vind je dat vast niet zo prettig, maar als ondernemer kun je daar handig gebruik van maken.

5. Je moet er wat voor over hebben

Een zoekresultaat verschijnt binnen enkele seconden. In die tijd wordt er gestreden om een rangschikking op de pagina van zoekresultaten. Deze rangschikking is gebaseerd op de kwaliteit van de pagina, maar wat betreft gesponsorde advertenties ook op het ‘bod’ van de adverteerder. De adverteerder die bereid is het meeste hiervoor te betalen komt het hoogste uit in de zoekresultaten.

6. Je website moet goed in elkaar zitten

Alle betalingen ten spijt, speelt dus ook de kwaliteit van je website een grote rol in het bepalen van jouw positie tussen de zoekresultaten. Investeer dus in een SEO-vriendelijke website waarin de behoefte van de klant goed beantwoord wordt. Het gaat minder om het presenteren van jouw bedrijf dan om het bedienen van je potentiële klant. Het heeft geen zin om mooi te wezen als niemand je ziet.

7. Geen clicks, geen rekening… geen klant?

Wordt jouw pagina wel weergegeven bij de gesponsorde links, maar levert het geen click op? Dan hoef je ook niet te betalen voor het weergeven van je link. Mooi, denk je misschien, want dan heeft een potentiële klant mijn naam in ieder geval wel gezien. Dat kan wel zo zijn, maar hij heeft er ook voor gekozen om er niet op te klikken.

Laat meer zien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close