Zoals je misschien wel had kunnen voorspellen is Google de grootste zoekmachine ter wereld. Maar liefst 97% van alle zoekopdrachten gaat via Google. Op de tweede plek staat Bing, die wordt gevolgd door Yahoo!. Daarnaast heb je nog zoekmachines zoals DuckDuckGo, Baidu en Ecosia. Al deze zoekmachines hebben ingewikkelde mechanismes die lastig te begrijpen zijn als je niet in de terminologie zit. Als je het bijvoorbeeld hebt over SEO optimalisatie, dan kun je je afvragen waarom de ene pagina in de top-10 staat, terwijl een andere website die er net zo goed uitziet onderaan de tweede zoekpagina van Google hangt. Zoekmachines opereren in verschillende fases om tot de ideale Search Engine Results Page (SERP) per zoekwoord te komen.
Crawlen
De eerste stap is ‘crawlen’, ofwel ‘kruipen’. Een zoekmachine neemt een nieuwe pagina op in een grootschalige database. Deze database bestaat alleen uit pagina’s of websites die door de zoekmachine als veilig worden beschouwd. Dit doen zoekmachines aan de hand van zoekmachinesoftware, ofwel bots. Deze bots ‘kruipen’ als het ware door de data van jouw pagina.
Renderen
De volgende en technische stap heet renderen. In feite betekent het belangrijke data omzetten in (visuele) informatie die begrijpelijk is voor de gebruiker. Iets technischer: webpagina’s en -shops hebben een cachegeheugen. Zo’n cachegeheugen onthoudt delen van een pagina, zoals een afbeelding, zodat de pagina sneller laadt tijdens de volgende keer als je die bezoekt. In principe wordt er een soort kopie van elke pagina opgeslagen in de cache. Het maken van deze kopie wordt renderen genoemd.
Indexeren
De derde stap is het indexeren. Pagina’s worden geregistreerd voor de database van een zoekmachine. Indexatie gebeurt door het eerdergenoemde crawlen. De pagina’s krijgen als het ware een categorie of label met zich mee. Dit ‘tagging’ vindt plaats zodat een zoekmachine gemakkelijker zoekopdrachten kan koppelen aan specifieke pagina’s. Indexeren is dus het bepalen van hoe een pagina wordt opgenomen in de database/index.
Ranken
Alle voorgenoemde stappen leiden uiteindelijk naar het laatste onderdeel: ranken. Google heeft ongeveer 200 factoren waar ze naar kijken voordat ze bepalen waar je op de ranglijst komt te staan. Hoe beter je daarop scoort, hoe hoger je eindigt. Om hoger te eindigen wil je content, techniek en linkbuilding optimaliseren. Ook SEO optimalisatie is daarbij belangrijk. Als Google jou als een gerenommeerde en autoritaire website ziet, met veel externe websites die daarnaar linken, heb je kans dat je in die toppositie terechtkomt.
Marketingbureau
Mocht het je gaan duizelen na het lezen van deze stappen, kun je altijd een online marketing bureau zoals Traffic Today vragen om advies.