Een van de eerste dingen die veel zzp’ers doen als ze in bedrijf gaan, is het laten drukken van visitekaartjes. Je wil immers iets achterlaten bij potentiële zakelijke contacten die je opdoet. Hoewel het visitekaartje in Nederland niet de status heeft die het in een land als Japan heeft, blijft een belangrijk instrument voor mensen in het zakenleven in creëren van een zakelijk netwerk. Maar als je investeert in visitekaartjes, moet je het het liefst wel in één keer goed doen. Daarom hebben wij 4 zaken op een rijtje gezet die je moet overwegen voordat je als zzp’er visitekaartjes bestelt.
Houd je dit telefoonnummer of ga je nog voor een apart zakelijk nummer?
Op jouw visitekaartje hoort natuurlijk ook een telefoonnummer waarop mensen jou kunnen bereiken. Het kan echter zo zijn dat wanneer je begin met je onderneming je nog je privételefoon gebruikt, terwijl je op een later moment eigenlijk liever een apart zakelijk nummer wilt om de zaken gescheiden te houden. Doe je dit nadat je je visitekaartjes hebt laten drukken, dan verplicht je jezelf om nieuwe kaartjes te laten maken met een geactualiseerd nummer erop én alle ontvangers van het eerste visitekaartje blijven je privénummer gebruiken. Hoe klein de investering in visitekaartjes misschien relatief gezien ook kan zijn, dit is wel iets om serieus in overweging te nemen.
Welk emailadres zet je erop?
Net zoals je goed moet nadenken over het telefoonnummer dat je op je visitekaartje zet, moet je dit ook doen voor het e-mailadres. Veel ondernemers die een domeinnaam kopen en daar een website voor bedrijf op zetten en e-mailadressen aanmaken, maken zowel een algemeen e-mailadres aan als een persoonlijke e-mailadres. Het algemene e-mailadres staat doorgaans sowieso op de website, of door middel van een contactformulier dat berichten naar dit e-mailadres stuurt. Dat maakt dit ‘openbare’ e-mailadres ook gevoelig voor spam. Tussen spam kunnen berichten die wel relevant zijn verloren raken. Overweeg daarom goed welk e-mailadres je daadwerkelijk actief gaat gebruiken en blijft gebruiken en welke je daarom op je kaartje moet zetten.
Social media: wel of niet je accounts vermelden?
Ben jij vanuit een professionele insteek actief op social media? Dan is het de moeite waard om op je visitekaartje ook te verwijzen naar deze accounts. Via deze platforms kun je immers je kennis van zaken tentoonspreiden en je in de kijker spelen. In die zin biedt jouw visitekaartje dan eigenlijk een opstapje voor mensen om vaker aan jou en jouw expertise herinnerd te worden. Ben je echter hoofdzakelijk op persoonlijke titel actief op social media, dan is het verstandig om zakelijke contacten juist níet naar die accounts te leiden. Zo voorkom je dat je zakelijk aangekeken wordt op iets wat je op persoonlijke titel geplaatst hebt.
Is jouw kaartje wel memorabel genoeg?
Naast dat je op een laagdrempelige manier jouw contactgegevens wil overhandigen aan je zakelijke contacten, wil je natuurlijk ook genoeg indruk maken op mensen om er klandizie aan over te houden. Enerzijds doe je dat natuurlijk zo goed mogelijk voor de dag te komen, maar veel potentiële klanten ontmoet ook regelmatig andere mensen, en dan wordt het lastiger om iedereen te herinneren. Een opvallend visitekaartje kan daar wellicht het verschil in maken. Probeer dus origineel te zijn en voor een ontwerp te kiezen dat echt aanspreekt. Ook het soort papier kan een verschil maken. Verlies de zakelijkheid niet uit het oog, want het overhandigen van een visitekaartje blijft wel een formeel gebaar.