Je hebt vast wel eens gehoord van de term ‘SEO’. Misschien wil je je hierin verdiepen omdat je gehoord hebt dat het handig kan zijn voor jouw bedrijf, of ben je gewoon benieuwd naar de dingen die je kunt doen met SEO. Het kan best ingewikkeld zijn en er zijn veel dingen over te lezen, daarom hier een simpele en duidelijke uitleg over wat SEO precies is.
Waar staat SEO voor?
SEO is een afkorting voor een Engelse term, namelijk search engine optimization. In het Nederlands noem je dit zoekmachineoptimalisatie, maar SEO is een stuk korter. De naam zegt eigenlijk al voor een deel wat het betekent. Door (verschillende) SEO technieken toe te passen, wordt een website of webshop beter vindbaar in verschillende zoekmachines als Google of Bing. Die zoekmachines geven namelijk een bepaalde waarde aan websites. Door SEO technieken toe te passen, vergroot je die waarde.
Het nut van SEO
Je vraagt je misschien af wat voor nut het heeft om bezig te
gaan met verschillende zoekmachineoptimalisatie technieken.
Je hebt jouw website natuurlijk met een reden. Misschien wil je producten of
diensten verkopen of informatie verstrekken aan bezoekers. Hiervoor heb je
bezoekers nodig. Die komen bij jouw website of webshop door te zoeken op,
waarschijnlijk, Google. In dat geval wil je dus dat jouw pagina hoog in de
resultaten verschijnt, want anders is de kans klein dat iemand jouw website
aanklikt. Hoe hoger de plek in de resultaten is, hoe meer bezoekers de site zal
trekken.
Hoe zorg je hiervoor?
Mensen zoeken op bepaalde woorden om zo bij een gewenst resultaat te komen. Dat wat zij intypen, heet een zoekwoord of zoekzin. Er moet een match zijn tussen het zoekwoord of de -zin die de bezoekers in Google intypen en jouw website. Het heeft geen zin als je hoog scoort op een woord waar eigenlijk niemand op zoekt. Daarom moet je je richten op de juiste zoekwoorden en -zinnen. Een online apotheek heeft waarschijnlijk meer aan het zoekwoord ‘paracetamol’ of ‘neusspray’ dan aan ‘apotheek’. Een goed zoekwoordenonderzoek is dus erg belangrijk.
Wat heb je hiervoor nodig?
Voor het toepassen van SEO technieken, schakelen veel bedrijven en webshops een marketingbureau in. Daar zitten mensen die gespecialiseerd zijn in de verschillende technieken en manieren om jouw website hoger te laten scoren in Google. Ook kunnen zij bijvoorbeeld helpen met webdesign om zo te zorgen voor nog meer bezoekers. Kijk eens rond en vraag wat een marketingbureau voor jou kan betekenen!