Marketing

Slimme marketing trucs die je kunt toepassen

Als is jouw product of dienst ook van een enorm hoge kwaliteit, je zult toch moeite moeten steken in het overtuigen van mensen dat ze jouw product moeten aanschaffen. Daarvoor moet je als bedrijf goed zichtbaar zijn, maar alleen over reclame maken is wellicht niet voldoende. Hier een aantal slimme marketing trucs die van pas kunnen komen bij het aan de man brengen van jouw product of dienst.

Het idee van schaarste

Schaarste maakt interessant en geeft de consument een gevoel van onrust die kan leiden tot een snelle aanschaf. Daarom werkt het vaak goed om te vermelden dat er nog maar enkele exemplaren of plaatsen beschikbaar zijn. Dat laatste geldt dan bijvoorbeeld voor vliegtickets. Een website kan je IP-adres onthouden en daardoor bij de volgende keer zoeken ook met een hoger tarief komen. Ook helpt het om aan te geven dat de verkoop zeer voorspoedig verloopt. Ook dan zullen mensen die al twijfelden over het kopen van het product gemotiveerd worden om sneller een beslissing te maken.

Artikel ‘afprijzen’

Het afprijzen van artikelen, of dit nu daadwerkelijk het geval is of niet, is ook een manier om klanten te overtuigen. Hoe groter de afprijzing, hoe meer de consument het gevoel heeft dat hij met een buitenkansje te maken heeft. Alleen zijn er in Nederland geen regels voor de ‘van/voor’ prijzen. Hoeveel het product volgens jouw website, folder of poster voorheen koste kan dus redelijk uit de lucht gegrepen zijn. Een strategie die ook vaak gebruikt wordt, is het verhogen van de prijzen vlak voor de afprijzing.

Het ideale leven voorspiegelen

Het presenteren van ideaalbeelden waar de klant zich aan kan spiegelen werkt doorgaans ook goed. Als je consequent in je reclame-uitingen een beeld van het ideale leven presenteert gaan mensen denken dat ze dat beeld moeten nastreven. Hoe de ideale vrouw eruit ziet en zich gedraagt, of de ideale man, hoe de ideale relatie eruit ziet… De producten die je daarbij aanbiedt helpen volgens het plaatje bij het vervullen van dit ideaalbeeld. De consument zal daardoor de drang gaan voelen om ook het product in bezit te willen hebben.

Influencers op social media

Social media is een onmisbaar kanaal voor marketing, maar er zijn verschillende manieren om het in te zetten. Natuurlijk moet je als bedrijf zelf zichtbaar en bereikbaar zijn, maar het helpt het beste als anderen reclame voor jou maken. Dat kan via user generated content, waarbij ‘gewone’ gebruikers uit eigen beweging bijdragen aan het verspreiden van de boodschap. Maar je kunt ook gebruik maken van voorbeeldfiguren. Populaire persoonlijkheden op social media met veel volgers. Als je een deal sluit met zo’n influencer om jouw product (subtiel) aan te prijzen, bereik je een ruim publiek dat sympathiek ten opzichte van jouw product zal gaan staan.

Het product blijven vernieuwen

Als laatste stippen we ook het vernieuwen van je product aan. Wanneer je klanten zo aan je hebt weten te binden dat ze verknocht zijn aan jouw product, blijven ze ook geïnteresseerd in je producten. Wanneer je in hoog tempo je producten blijft vernieuwen, maak je gebruik van de drang die de consument zal voelen om het nieuwste product te hebben. Zo kun je er dan in slagen om mensen opnieuw iets te laten kopen bij jou.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close