OndernemenOnline MarketingTips

Online alles over je bedrijf in de gaten houden

Als ondernemer geef je om je goede naam. Die bouw je op en wil je graag in stand houden. Maar met de enorme opkomst van het internet en verschillende kanalen waarop mensen hun commentaar kunnen achterlaten, is reputatieschade snel opgelopen. Wat moet je allemaal in de gaten houden om te weten wat er zoal over je geschreven wordt?

Twitter

Een bijzonder belangrijk kanaal om in de gaten te houden is Twitter. Alles wat op Twitter gepost wordt is openbaar en dus voor iedereen zichtbaar, en blijft ook bestaan en vindbaar als de auteur het niet verwijdert. Als mensen hun mening willen spuien, gebeurt dat vaak op Twitter. Dat is ook juist omdat men weet dat je hier een bedrijf of organisatie pijn mee kunt doen, omdat iedereen kan meelezen. Wanneer je zoekt op je bedrijfsnaam kun je alle berichten terugvinden waarin jouw bedrijf genoemd wordt. Alles waarin jouw bedrijf getagd wordt komt vanzelf binnen op je account. Merk je dat er negatieve berichten zijn, dan moet je hier iets mee. Je klantenservice moet zich van haar vriendelijkste kant laten zien om de gemoederen tot bedaren te brengen, want ook de antwoorden die je als bedrijf plaatst zijn voor iedereen te zien.

Meer sociale media

Tegenwoordig is Instagram rap het stokje aan het overnemen van Facebook. Op beide kanalen moet je als bedrijf actief zijn, maar het is te stellen dat je op Facebook een ouder publiek bedient en op Instagram een jong publiek. Het laatstgenoemde kanaal is vooral visueel, maar ook daar wordt volop getagd. Ook hier kan jouw bedrijf, maar waarschijnlijker jouw product, over de tong gaan. Je zoekt op een zelfde manier als op Twitter naar posts waarin je bedrijf of product genoemd wordt. Ben je op meerdere verschillende online kanalen actief, dan is Social Mention een interessante tool om te gebruiken. Die speurt meer dan 80 verschillende kanalen af om te zien wat er over jou gezegd wordt en hoe vaak je over de tong gaat. Ook is Social Mention in staat om een inschatting te maken van de algemene teneur hiervan: positief of negatief. Een alternatief voor Social Mention is Trackur.

Google Alerts

Je kunt ook een Google Alert instellen op je bedrijfsnaam. Google stuurt je dan artikelen waar de opgegeven zoekterm in voorkomt. Zo kun je lezen wat er over je bedrijf geschreven wordt, en beoordelen of het nodig is om in actie te komen en iets van je te laten horen als bedrijf. Het is ook een handig middel om nieuws over je concurrenten of de markt mee in de gaten te houden. Hier kun je dan tijdig op inspelen.

Reviews

Reviews die je ontvangt zijn ook erg belangrijk om in de gaten te houden. Ben je als bedrijf ingevoerd op Google, dan kunnen mensen je gemakkelijk een beoordeling geven. Maar er bestaan verschillende websites waarop mensen hun ervaringen kunnen delen, zowel voor producten als voor ervaringen met bedrijven. Het is vaak zo dat vooral de mensen die een negatieve ervaring opgedaan hebben zich geroepen voelen om een beoordeling achter te laten. Als bedrijf doe je er verstandig aan om hier op een behulpzame en vriendelijke manier op te reageren. Niet alleen om de boosheid bij deze klant weg te halen, maar ook om aan anderen te laten zien dat je klachten serieus neemt.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

Close
Back to top button
Close