MarketingOnline Marketing

Google update: nieuwe linkattributen gaan live op 1 maart

In september 2019 kwam Google met de aankondiging van een ‘schokkende’ update: per 1 maart 2020 gaat de link met het nofollow attribuut veranderen. De huidige rel=”nofollow” –  het attribuut dat werd meegegeven aan een (betaalde) uitgaande link – krijgt er namelijk twee collega’s bij. Wat houdt deze update in en heeft de introductie van deze twee nieuwe linktypes op jouw SEO en linkmanagement?

Het verleden van nofollow links

Ik neem je even mee naar de begintijden van linkbuilding. In die periode waren de comment secties niet om aan te zien. Ze stonden namelijk vol met spam comments. Toendertijd droeg comment spamming bij aan een goed SEO resultaat. Het grote nadeel was dat echte comments verdwenen in een zee van spam comments. Om “forum-spam” tegen te gaan introduceerde Google in 2005 het nofollow-linkattribuut dat al snel een indicator werd om gesponsorde links te herkennen. Links die getagd werden met een nofollow attribuut verloren hun waarde en comment spamming was zo goed als dood. Ook zoekmachines zoals Bing en Yahoo accepteerden het nofollow attribuut om forum spam te weren.

Had een nofollow link dan helemaal geen waarde meer? Hier zijn al menig discussies over geweest onder de SEO marketeers, maar Google blijft er wat vaag over. Ze vinden nofollow links in ieder geval belangrijk genoeg om naar 15 jaar een update uit te rollen. 

Van één linktype naar drie linktypes

15 jaar na de introductie van de nofollow links, vond Google het de hoogste tijd om twee nieuwe attributen in het leven te roepen: de rel=”sponsored” en rel=”ugc”. Waarom? Het nofollow attribuut werd verplicht om mee te geven aan betaalde en door gebruikers geplaatste links. Uit vrees voor een penalty kregen bijna alle links op fora, blogreacties en websites zoals Wikipedia een nofollow-attribuut mee. Deze links hebben geen waarde en Google volgt ze niet waardoor ze niet geïndexeerd worden. Hierdoor gaat informatie over deze links verloren, terwijl het wel interessant zou kunnen zijn voor Google. 

Dankzij deze twee extra mogelijkheden kan nu duidelijker de oorsprong van een link worden aangegeven aan Google. Waar de in totaal nu drie attributen voor staan, zal ik hieronder kort voor je samenvatten. 

rel=”sponsored”

Voorbeeld URL: <a href=”https://www.example.com/” rel=”sponsored“>2Bfound</a> 

De naam zegt het het eigenlijk al. Gebruik de sponsored attribuut bij een link op jouw website die tot stand is gekomen door een advertentie, affiliate of een sponsoring. Ook betaalde links moeten volgens de richtlijnen vanaf 1 maart de sponsored attribuut krijgen. Doe je dit laatste niet? Dan is de kans op een penalty aanwezig. 

rel=”ugc”

Voorbeeld URL: <a href=”https://www.example.com/” rel=”ugc“>2Bfound</a> 

De User Generated Content attribuut oftewel ugc, gebruik je bij een link op jouw website waar jij zelf geen invloed op hebt. Bijvoorbeeld in een comment of in een forumbericht. 

Heb jij iemand in je forum die altijd waardevolle content creëert, dan kun je ervoor kiezen om geen attribuut mee te geven aan de link van deze waardevolle bijdrager. 

rel=”nofollow”

Voorbeeld URL: <a href=”https://www.example.com/” rel=”nofollow“>2Bfound</a> 

Gebruik de welbekende nofollow tag als je wel wil linken naar een pagina maar deze niet wil promoten of linkwaarde aan wil doorgeven.

Eigenlijk is er nog een vierde linktype. Deze heeft geen link attribuut en is dus een standaard link. Deze laten we verder buiten beschouwing. 

Waarom deze twee toevoegingen?

De nofollow attribuut deed en doet goed zijn werk. Misschien zelf iets te goed. Een grote website zoals Wikipedia heeft voor al zijn externe links een nofollow attribuut ingesteld. Dit omdat ze bang zijn voor een penalty, want zoals bekend bestaat Wikipedia uit User Generated Content. Hierdoor liep Google dus een grote bron aan informatie mis, omdat dat de nofollow links niet worden geïndexeerd. Tot nu!

Van geen waarde naar hints

De drie linktypes worden vanaf 1 maart gezien als een ‘hint’. Tot voorheen werden alle nofollow links genegeerd. Door de drie linktypes te zien als hint geeft Google zichzelf de mogelijkheid om deze links te checken. Dat betekent dat vanaf 1 maart in sommige gevallen links worden gecrawld en geïndexeerd en in sommige gevallen links worden gebruikt om te ranken. 

Met de nadruk op sommige. Google geeft duidelijk aan dat in de meeste gevallen de links met een nofollow tag nog steeds worden genegeerd. Daarnaast geeft Google aan dat comment spamming nog steeds een vorm van black hat SEO is. De term ‘hint’ moet niet gezien worden als een mogelijkheid om toch SEO waarde mee te krijgen vanuit comments.

Wat zijn nu de gevolgen voor jouw website?

Geen paniek, er hoeft niks te worden omgebouwd. Tenzij jij dit zelf graag wilt. Google verwacht niet dat iedereen al zijn links gaat nalopen om dit te controleren. Jij kan zelf besluiten om vanaf nu de nieuwe types te gaan toepassen. Je helpt Google dan beter het internet te analyseren, wat uiteindelijk ook positief kan zijn voor jouw eigen website en het creëren van een natuurlijk linkprofiel.

De kans is groot dat een CMS zoals WordPress automatisch comments omgaat zetten van nofollow- naar UGC attribuut. 

Wat zijn de gevolgen voor de tools?

Sinds de aankondiging van de twee nieuwe link types zijn een aantal online marketing tools gelijk aan de slag gegaan. Bij een aantal tools zien wij dat er nu vier attributen worden weergegeven. Echter zijn andere tools waarschijnlijk nog bezig met het doorvoeren van deze verandering. 

Wat de gewenste verhoudingen moeten zijn voor een gezond linkprofiel is nu nog onbekend. Maar als het goed is snoepen de twee nieuwe attributen alleen wat weg bij de nofollow links.

Paar laatste tips over de link attributen

  • De attributen zijn nu met elkaar te combineren. : <a href=”https://www.example.com/” rel=”sponsored usg“>2Bfound</a>  is nu een mogelijke link.
  • Je kan de nofollow attribuut nog altijd gebruiken bij een gesponsorde link. Google heeft wel de voorkeur dat je de rel=”sponsored“> gebruikt.

Vanaf 1 maart kunnen we de gevolgen van de twee nieuwe link attributen gaan merken. Het advies blijft vooralsnog om je te blijven focussen op dofollow links.

Wat denk jij dat deze update teweeg zal brengen? 

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close