Marketing

5 slimme manieren om meer uit je marketingbudget te halen

Ondanks dat er echt een plant bestaat met de (bij)naam ‘geldboom’, groeit geld niet echt aan bomen. Daarom krijgen we al vroeg te maken met budgetten. Zowel privé als werkgerelateerd zijn er vaak van allerlei soorten budgetten waar we rekening mee moeten houden. Zo ook binnen de marketing. Een budget is vaak een uitdaging omdat het je beperkt in je doen en laten; je kan immers niet meer geld uitgeven dan het budget toelaat. Maar, als je slim met je marketingbudget omgaat dan kun je er wel degelijk meer uit halen. Maar hoe doe je dat?

Meten is weten: weeg de kosten op tegen de resultaten

Om meer uit je marketingbudget halen is het handig om te meten hoe van verschillende marketingonderdelen de kosten zich verhouden tot de resultaten. Offline marketingtechnieken kosten vaak een aardige duit meer dan online marketingtechnieken. Dit betekent echter niet dat de tijdelijke resultaten van online marketing opwegen tegen de bijvoorbeeld duurzame resultaten dat de offline marketing oplevert. Het is dan ook belangrijk om te meten waar verbetering mogelijk is, welke onderdelen afgestoten kunnen worden en welke onderdelen het meest opleveren.

Tijd is geld: werk met sjablonen en richtlijnen

Marketing

Onderdeel van marketingtechnieken is vaak het schrijven van blogs en andere teksten. Het is niet meer dan logisch dat iedereen een andere schrijfstijl heeft en teksten anders indeelt. Het is echter veel efficiënter als je werkt met gestandaardiseerde sjablonen en richtlijnen zodat iedereen hetzelfde startpunt heeft. Zo hoeven blogs en teksten niet meer achteraf op elkaar afgestemd te worden en bespaar je tijd en geld. Op deze manier kun je meer uit je marketingbudget halen.

Concurreer: vergelijk de resultaten met hetzelfde budget

Zelfs als je denkt dat je veel uit je marketingbudget haalt is het een goed idee om eens te gaan kijken wat anderen met een vergelijkbaar marketingbudget voor elkaar krijgen. Zelfs als jouw resultaten aardig overeenkomen met die van een vergelijkbaar budget zal het je motiveren om beter te doen. Soms is het ook handig om bij andere takken in het bedrijf te vragen hoe zij meer uit hun budget halen. Een handige besparing die bij Sales goed werkt kan net zo goed toepasbaar zijn op jouw marketingbudget. Schroom dus niet maar vergelijk met andere vergelijkbare budgetten.

Choose your battles wisely: een pionier zijn loont niet altijd

Bij marketing gaat het vaak niet om de middelen waarmee bepaalde doelen gehaald worden maar om de resultaten zelf. Waarom de nieuwste iPhone kopen als je met een oudere en goedkopere versie precies hetzelfde kan doen? Of: mooi voetbal is veel leuker om naar te kijken maar aan het eind van de dag doet het er alleen maar toe of je hebt gewonnen of niet. Hetzelfde geldt voor je marketingbudget. Het kost soms een aardige duit om voor dat nieuwe vooruitstrevende programma te gaan of om nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Soms loont het meer om te wachten tot de kinderziekten uit een nieuw programma zijn voordat je er zelf aan begint.

Doe onderzoek… of gebruik data dat al beschikbaar is

Essentieel voor goede marketingresultaten is het gebruik van onderzoek naar je doelgroep en hun (online) gewoonten. Professioneel data verzamelen over bijvoorbeeld de beste tijd om iets op Instagram te posten kan vrij duur zijn. Je kunt meer uit je marketingbudget halen als je eerst eens kijkt naar welke gegevens er al bekend zijn. Stap bijvoorbeeld naar de Sales afdeling en vraag of zij data hebben over bijvoorbeeld het winkelgedrag van klanten. Dan kun je zelf vanuit marketing oogpunt deze date analyseren. Zo kom je tot nieuwe inzichten zonder veel geld of tijd te besteden aan marktonderzoek.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close