Marketing

Waarom heeft jouw bedrijf een go-to-market-strategie nodig?

Ben je ondernemer? Dan wil je ongetwijfeld dat jouw bedrijf zoveel mogelijk groeit. Sommige bedrijven denken dat groei hen aan komt waaien, maar dat is vaak niet het geval. Alleen met een doordacht plan slaag je er doorgaans namelijk in om groei te bewerkstelligen. Helaas is lang niet iedere ondernemer zich hiervan bewust. Werk je momenteel ook nog niet volgens een strategie? Overweeg dan eens aan de slag te gaan met een go to market strategie. Helaas ziet lang niet iedere ondernemer het nut hiervan in. Geldt dit ook voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst vertellen wij je namelijk waarom jouw bedrijf een go-to-market-strategie nodig heeft.

Wat is een go-to-market-strategie?

Voordat we kijken waarom jouw bedrijf een go-to-market-strategie nodig heeft, gaan we eerst wat dieper in op deze strategie. Alhoewel deze strategie tegenwoordig steeds vaker gebruikt wordt, is niet iedere ondernemer er bekend mee. Daarom geven we hier eerst tekst en uitleg over de go-to-market-strategie. Op deze manier kun jij voor jezelf bepalen of dit iets voor jouw bedrijf is.

Kort door de bocht is de go-to-market-strategie een tactisch actieplan dat de stappen beschrijft die nodig zijn om te slagen in een nieuwe markt of bij een nieuwe klant. Je kunt het plan in verschillende situaties toepassen, zoals bij de lancering van een nieuw product of nieuwe dienst en het (opnieuw) lanceren van een bedrijf of merk. Omdat de strategie ook toegepast wordt bij het verplaatsen van een product naar een andere markt, wordt hij ook veel gebruikt binnen productmanagement.

Gericht op slechts één product of dienst

Bij het opstellen van een strategie wordt vaak naar de lange termijn gekeken. Dit is bij een go-to-market-strategie niet anders. Toch verschilt deze strategie van veel andere strategieën. Waarom? Omdat hij zich richt op slechts één product of dienst. Daarom kunnen we deze aanpak ook zien als een meer specifieke versie van een marketingplan. Je denkt immers na over hoe je een nieuw product of nieuwe dienst in de markt zet en onder de aandacht brengt bij jouw doelgroep.

Je weet inmiddels waarom een go-to-market-strategie van belang is voor jouw bedrijf. Heb je nog niet eerder zo’n strategie opgesteld? Dan weet je waarschijnlijk ook niet hoe je dit aanpakt. Gelukkig is het makkelijker dan je op voorhand misschien denkt. Voor het opstellen van een go-to-market-strategie doorloop je namelijk de volgende 7 stappen:

1) De markt
Je legt uit hoe het product of de dienst aansluit bij het algemene bedrijfsplan en de -strategie.

2) Distributie

Je zoekt uit hoe en waar het product of de dienst gedistribueerd wordt. Je kijkt hierbij alvast hoe het product of de dienst gerealiseerd wordt als klanten geïnteresseerd zijn.


3) Marktstrategie

Je bepaalt wie de klant is van het product of de dienst. Richt je hierbij niet alleen tot de individuele afnemers, maar ook tot de markt(en). Hierdoor weet je waar het product zich op de markt bevindt.


Wil jij extra expertise op het gebied van marketing in huis halen? Overweeg dan om een marketing consultant in te schakelen. Een marketing consultant kan je helpen om een sterk merk te opbouwen, zichtbaarheid te vergroten en onderscheidend vermogen kenbaar te maken.


4) Concurrentie & prijs
Je onderzoekt hoe het zit met de concurrentie en welke prijs zij hanteren voor eenzelfde soort product of dienst. Vergeet ook niet naar markttrends te kijken.


5) Marketingplan

Je licht toe hoe je mensen over het nieuwe product gaat vertellen middels externe marketing en welke communicatiemiddelen je hiervoor inzet.


6) Verkoopstrategie en tools
Je brengt in kaart hoe het verkoopproces precies werkt en hoe verkopers een stukje van de markt bemachtigen.


7) Meten
Je meet de resultaten. Aan de hand hiervan kun je namelijk bepalen of een go-to-market-strategie een succes is. Dit geeft je bovendien waardevolle inzichten over het behalen van de verwachtingen.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close