Financieel

5 manieren om je administratie overzichtelijk te houden

Door uiteenlopende redenen is het voor heel veel ondernemers lastig om de administratie goed overzichtelijk te houden. Dit is natuurlijk vervelend, want dit kan allerlei problemen met zich meebrengen. Daarom is het juist ook goed om te kijken hoe je het gemakkelijker overzichtelijk voor jezelf houdt. Dat doe je bijvoorbeeld door een aantal hele simpele tips toe te passen. Aan de hand daarvan hoeft het namelijk helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het is dan ook goed om eens naar de volgende 5 punten te kijken en ermee aan de slag te gaan.

1 Plan administratiemomenten

Een belangrijke reden waarom het bij veel ondernemers niet lukt, is omdat men het voor zich uit schuift. Administratie doen is vaak ook geen leuk werk en het voelt niet direct als een handeling waarmee je wat verdient. Je kunt je tijd beter aan andere dingen besteden, zo lijkt het. Daarom is het slim om eens te zorgen dat je voortaan vaste momenten in de week, of desnoods per twee weken, inplant voor de administratie. Alleen al omdat je er dan zeker van kan zijn dat je ook echt je tijd gaat besteden aan het werk dat er ligt. Dit kan al heel veel goeds doen.

2 Breng een systeem aan

Als je dan toch vaste momenten inplant, zorg dan ook dat je direct weet wat je te doen staat op elk moment. Dat is niet heel lastig voor elkaar te krijgen. Daarvoor leg je namelijk een systeem aan. Bijvoorbeeld door een vakje met nieuwe post te maken die je gaat doornemen. Daarnaast maak je een vakje met facturen die je nog moet betalen. Zo heb je alle post die verder geen waarde heeft er direct al uitgefilterd. Daar weer naast maak je een vakje met betaalde post. Aan het eind van de maand werk je al deze post weg in mappen.

3 Meer automatiseren

Natuurlijk is het wel zo dat je minder papier door de brievenbus krijgt tegenwoordig. Veel meer zaken worden tegenwoordig gewoon per e-mail verzonden, of zitten in een digitaal systeem. Daar kan jij als ondernemer sterk je voordeel mee doen. Het biedt je namelijk de mogelijkheid om heel veel zaken te automatiseren. Met als voordeel dat jij er dan niet zoveel meer zelf aan hoeft te doen. Dat neemt dus al direct heel veel zaken uit handen. Kijk naar geschikte programma’s waar je veel mee kunt bereiken. Dit kan bijvoorbeeld op het gebied van facturatie.

4 Beginnen bij de basis

Als het dan toch over automatiseren en werk uit handen nemen gaat, dan is er nog een andere manier die je kunt toepassen. Zo kun je bijvoorbeeld ook allerlei planningsapps gebruiken. Daarin kun je bijvoorbeeld precies bijhouden wat de medewerkers op welk moment hebben gedaan. Dit is wel zo gemakkelijk als het om de gewerkte uren gaat die aan het eind van de maand moeten worden uitgekeerd. Er zijn allerlei apps waar je heel veel mee kunt doen. Alle reden om je onderneming hier dus ook optimaal mee in te richten. Dit levert veel winst op.

5 Laat alles controleren

Tot slot is het ook belangrijk om een expert een oog op de administratie te laten werpen. Op die manier kun je er zeker van zijn dat je alles hebt meegenomen en dat alles op orde is. Dit is bijvoorbeeld belangrijk om er belastingvoordelen uit te kunnen slepen. Alle reden om je hier dus op te richten. Zoek een goede expert en laat die alles nazien. De kosten die hiermee gemoeid zijn, zal je er met gemak uit halen wanneer je eenmaal merkt wat er allemaal mogelijk is op het gebied van belastingen.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close