BusinessDuurzaamheidOnlineTips

5 verpakkingstips voor webshops

Veel ondernemers met een webshop zullen zich voelen alsof ze al jaren in een achtbaan zitten. Zo steeg het aantal bestellingen in 2020 en 2021 vanwege de coronalockdowns behoorlijk. De concurrentie ook, want alleen in 2020 steeg het aantal webwinkel met maar liefst bijna twintig procent. In 2022 hielden consumenten juist vanwege de inflatie wat meer de hand op de knip, en moesten ondernemers omgaan met stijgende prijzen van onder meer inkoop, energie en transport. Wil je besparen op dat laatste, en ook nog eens een grote klanttevredenheid realiseren en verduurzamen? Hieronder vind je vijf handige verpakkingstips voor webshops.

1.      Bescherm (vooral breekbare) artikelen goed

Uit onderzoek is gebleken dat ruim een op de acht online bestelling geretourneerd wordt. In de fashion betreft het zelfs bijna de helft. Het aantal retourzendingen verlagen is mogelijk op een aantal manieren. Zo scheelt het aanzienlijk als op de website duidelijke foto’s en informatie staat, zodat mensen preciezer weten wat ze kopen. Ook beschadigde verpakkingen of producten  resulteren vaak in een retourzending. Bescherm daarom artikelen altijd met een doos of andere verpakking die stevig genoeg is. De kans op beschadiging van een verpakking of het artikel kun je daarnaast aanzienlijk verkleinen door hoekprofielen te gebruiken of opvulmateriaal.

2.      Kies een zo goed mogelijk passende verpakking

De grootste ergernis van consumenten bij een online aankoop? Een veel te grote verpakking. Kies daarom altijd een verpakking die zo goed mogelijk past bij het artikel. Dit voorkomt ook nog eens onnodig veel ruimte tijdens het transport.

3.      Probeer dubbele verpakkingen te voorkomen

Verkoop je producten die al verpakt zitten in een doos, zoals de fabrieksverpakking? Overweeg dat eens of het nog wel nodig is hier een extra doos omheen te doen. Bol.com bijvoorbeeld wil binnen een paar jaar miljoenen producten in de fabrieksverpakking opsturen, daarbij rekening houdend met privacy en discretie.

4.      Let op de duurzaamheid van de verpakking en het opvulmateriaal

Let op de duurzaamheid van de verpakking en het opvulmateriaal

Consumenten vinden een verpakking van papier of karton het meest duurzaam. En dat klopt ook, want maar mensen recyclen maar liefst in bijna negen van de tien keer een kartonnen of papieren verpakking. Kies voor gerecycled papier of karton als verpakking, gebruik een verpakking van een en hetzelfde materiaal om recycling te vergemakkelijken, en gebruik tot slot afvalkarton of -papier of biologisch afbreekbaar of plantaardig materiaal  als opvulmateriaal.

5.      Ga voor een hersluitbare verpakking

Retourzendingen kun je nooit helemaal voorkomen. Wel kun je zorgen dat ze zo duurzaam mogelijk verlopen. Onder meer door ervoor te zorgen dat er geen nieuw verpakkingsmateriaal nodig is voor de retourzending. Ga daarom voor hersluitbare verpakkingen met een plakstrip. Dit maakt retourneren voor klanten niet alleen veel eenvoudiger, maar ook nog eens zo duurzaam mogelijk.

De beste verpakkingsopties zijn onder meer afhankelijk van het type producten. Denk goed na over de verpakking, zo draag je als webshopeigenaar niet alleen bij aan een beter milieu en klimaat en zijn je klanten blijer, maar kun je ook nog eens besparen. Dat is een win-win-win!

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close