De merkidentiteit van jouw bedrijf vertegenwoordigt je door het overbrengen van de unieke eigenschappen, waarden, doelen, sterke punten en passies van het bedrijf. Hierdoor kun je herkenbaar worden als onderneming. Maar voordat je dat kunt opbouwen, moet je wel eerst een merk hebben. En dat merk moet je registreren om ervoor te zorgen dat het beschermd wordt. Dat doe je de hand van de volgende 5 stappen.
Merknaam bedenken
Voordat je een merknaam kunt gaan registreren, moet je er natuurlijk wel eerst een bedenken. Dat moet een naam zijn die uniek en onderscheidend is van eventuele concurrenten en andere bedrijven of producten op de markt. Je wilt immers niet dat jouw potentiële klanten via Google per ongeluk bij de concurrent terecht komen. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de naam die je kiest goed past bij het bedrijf of het product. Een aanprijzende naam als ‘De Beste Timmerman’ kun je niet registreren als merknaam. Daarmee doe je een belofte mee die voor het merkenbureau dat merknamen registreert niet te verifiëren is. Daarnaast geef je er ook een oordeel over de andere spelers op de markt mee.
Merkonderzoek
Er zijn in de EU meer dan 11 miljoen merken geregistreerd. Het kan dus gebeuren dat een bedrijf met een ouder merk zich verzet tegen jouw merkaanvraag. Daarom moet je voor je aanvraag onderzoeken in het merkenregister of jouw merknaam al geregistreerd is en of er merken geregistreerd zijn die er op lijken. Daarbij moet je kijken naar in hoeverre je in elkaars vaarwater gaat zitten, omdat de producten of diensten ook op elkaar lijken. Ook de locatie van het bedrijf kan een factor hierin zijn. Neem bij twijfel contact op met een merkenspecialist. Naast onderzoek in het merkenregister, moet je ook kijken of jouw merk al actief gebruikt wordt als handelsnaam. Daarvoor moet je in het handelsregister zoeken, maar ook een zoektocht op Google en social media doen.
Beschermingsomvang optimaliseren
Bij een merkregistratie moet je een of meerdere klassen van diensten of goederen kiezen waarvoor je jouw merk wilt inschrijven. Hiervoor bestaat een classificatiesysteem met 45 verschillende klassen, die zelf weer verder onderverdeeld zijn in subklassen. Op basis hiervan kunnen merknamen naast elkaar bestaan zonder risico op verwarring. Het is erg belangrijk om hier een verstandige selectie va klassen en subklassen te maken om de beschermingsomvang van je merk te optimaliseren. Kies je ook voor niet-relevante klassen, dan kan dit onnodig leiden tot disputen met andere ondernemingen die tijd en geld kunnen kosten.
Merk registreren
Als je je huiswerk goed hebt gedaan, kun je je merk gaan indienen in het merkenregister. Hiervoor dien je een aanvraag tot merkregistratie in bij de merkeninstantie van het gebied waar je merkbescherming wilt. Deze instantie beoordeelt vervolgens of jouw merk klaar is om ingeschreven te worden aan de hand van een reeks formaliteiten, waaronder of de klassen voldoende specifiek genoeg omgeschreven zijn. Ook kijkt men naar potentiële conflicten. Deze beoordeling duurt doorgaans een paar weken tot een maand.
Oppositietermijn en registratie
Heb je groen licht gekregen, dan wordt je aanvraag gepubliceerd in het merkenregister. Er start dan een oppositietermijn van enkele maanden waarin andere merken bezwaar kunnen maken. Op basis daarvan kun je je aanvraag bijstellen of schikken. Als er een echt een oppositieprocedure gestart wordt, beslist de merkeninstantie over de uitkomst. Geen bezwaren gehad of geschikt? Dan wordt jouw merknaam geregistreerd en is je merk gedurende 10 jaar beschermd. Je kunt deze periode telkens met 10 jaar verlengen.
Je moet er dus wel even wat voor doen. Maar als je de procedure doorlopen hebt, geniet jouw merk wel de juiste bescherming!