Heb je meerdere openstaande vacatures die vervuld moeten worden, maar wil het tot nu toe nog niet echt lukken? Het kan best lastig zijn om talent te werven in een krappe arbeidsmarkt. Als werkgever is het daarom essentieel dat je er alles aan doet om goede kandidaten te werven. Echter is dit soms nu eenmaal makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe je voor een succesvolle werving zorgt in een krappe arbeidsmarkt? Wij geven je wat goede tips!
Een realistische functie opstellen
Een van de eerste tips die je kunt onthouden als je succesvol kandidaten wilt werven, is het opstellen van een realistische functie. Vraag niet direct te veel van iemand en voorkom dus dat je een hele lijst hebt aan functie-eisen. Wanneer je dit namelijk in de functieomschrijving vermeldt, zullen er al veel potentiële sollicitanten afhaken. En dat is zonde, want wie weet zat hier wel een hele talentvolle kandidaat bij die in staat is om snel nieuwe dingen te leren. Stel dus vooral een realistische functie op en zet alleen de functie-eisen neer die écht relevant zijn. Zo vergroot je de kans op reacties.
Een goede vacaturetekst schrijven
Wil je zoveel mogelijk kandidaten aantrekken voor je vacature? Dan is het zeer belangrijk om een goede vacaturetekst te schrijven. Maar waar moet een goede vacaturetekst dan aan voldoen? Ten eerste is het van belang dat je ervoor zorgt dat de vacaturetekst volledig is en niet te kort. Potentiële sollicitanten moeten tenslotte geïnteresseerd raken en hoe meer info je geeft, hoe sneller dit zal gebeuren. Vermeld in je vacaturetekst ook zeker de arbeidsvoorwaarden en waarom het zo leuk is om bij het bedrijf te werken. Probeer de vacaturetekst pakkend te schrijven, zodat men hier meteen enthousiast van wordt. Als de vacaturetekst al enorm saai is, is de kans namelijk groot dat sommigen niet eens verder lezen en meteen op zoek gaan naar een andere vacature.
Het is daarom van belang dat je de doelgroep probeert te verleiden en aanspreekt. Let bij het opstellen van een vacaturetekst ook op zoekwoorden. Waar denk je dat de doelgroep naar zoekt? Zorg er dan voor dat je deze functietitel vaker laat terugkomen in de tekst. Zo is de kans groter dat de vacature veel gevonden wordt. En uiteraard nog een belangrijke regel bij een goede vacaturetekst, is de spelling en grammatica. Zorg absoluut dat er geen taalfouten in de tekst staan, want zo kom je direct minder professioneel over.
Goede arbeidsvoorwaarden bieden
Wil je opvallen tussen alle openstaande vacatures? Zorg er dan voor dat je goede arbeidsvoorwaarden biedt. Vermeld deze dan ook gelijk al in de vacaturetekst, zodat men hier gelijk van op de hoogte is. Bij goede arbeidsvoorwaarden kun je natuurlijk denken aan een goed salaris, maar er is nog veel meer mogelijk tegenwoordig. Naast primaire arbeidsvoorwaarden is het ook verstandig om na te denken over bijvoorbeeld welke secundaire arbeidsvoorwaarden je aan kunt bieden. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan de 13e maand, opleidingsmogelijkheden, reiskostenvergoeding of auto of elektrische fiets van de zaak. Hoe beter jouw arbeidsvoorwaarden, hoe groter de kans op veel reacties. Probeer dus net even dat beetje extra te bieden!
Schakel je eigen netwerk in of die van werknemers
Als er een bepaalde vacature vervuld moet worden, is het ook zeker verstandig om je eigen netwerk of het netwerk van je werknemers in te schakelen. Via-via kun je namelijk soms ook aan talent komen, dus het is zeker het proberen waard. Zeker als er al voor een lange tijd een vacature openstaat, kan het goed zijn om dit te doen. Laat je medewerkers weten dat de vacature nog niet vervuld is en vraag hen of zij iemand kennen. Wie weet komt er op deze manier wel een echte topper jouw bedrijf ondersteunen.
Succesvol werven in een krappe arbeidsmarkt is niet altijd makkelijk. Deze bovenstaande tips kunnen je wellicht nog wat inspiratie bieden om hier het maximale uit te halen. Denk er niet te makkelijk over, om goed talent voor je organisatie binnen te halen zal je moeite moeten doen. Als het je eenmaal lukt om talentvolle kandidaten te vinden, zal je hier alleen maar profijt van hebben.