KantoorOndernemenTips

Zo kies je eenvoudig het beste CRM systeem uit

Customer Relation Management Bedrijfssoftware is gericht op het onderhouden en optimaliseren van klantcontacten. Een gerichte klantbenadering biedt een belangrijke basis voor optimale efficiëntie in marketingactiviteiten, verkooptrajecten en andere bedrijfsprocessen. Hoewel Customer Relation Management Bedrijfssoftware zeer breed inzetbaar is, is de keuze voor een geschikt CMS pakket niet eenvoudig. Gelukkig zijn er mogelijkheden om op de meest praktische manier een goede vergelijking te maken tussen de in aanmerking komende opties. Ontdek hier hoe je op de meest eenvoudige wijze het voor jou beste CRM systeem uitkiest.

Wat is Customer Relation Management software?

Customer Relation Management software zijn digitale systemen die gebruikt worden om de belangrijke data van de klantrelaties op één overzichtelijke manier op te slaan en te beheren. Deze vorm van bedrijfssoftware biedt alle mogelijkheden om relatiebeheer te optimaliseren in de meest ruime zin van het woord. Dit is van groot belang aangezien veel klanten zeer veel waarde hechten aan een gepersonaliseerde benadering van een bedrijf. In veel gevallen is dit zelfs een onderscheidende factor in een beslissingsproces. Diverse onderzoeken hebben zelfs uitgewezen dat de klantwaarde van bedrijven die geïnvesteerd hebben in CRM software duidelijk hoger is dan de klantwaarde van de organisaties die deze keuze niet gemaakt hebben!

Functies van CRM software

CRM software kan worden ingezet om een reeks van taken die gericht zijn op klantprocessen te optimaliseren. De systemen zijn gericht op twee fundamentele taken: centraliseren van klantgegevens en automatiseren van klantgerichte processen. Het gebruik van Customer Relation Management software kan gericht zijn op het gehele klantentraject, dus van het eerste contact met de klant tot en met de fase die betrekking heeft op after sales en een eventuele herhalingsaankoop. De belangrijkste functies van CRM software zijn:

  • Contactbeheer
  • Het bijhouden van contactmomenten
  • Leadbeheer
  • Het onderhouden van een agendasysteem
  • Opslag van documentatie
  • Segmentatie van de doelgroep  

Voordelen van het gebruik van een goed CRM systeem

Met de term “efficiëntie in klantprocessen” hebben we de belangrijkste voordelen van het gebruik van een goed CRM systeem in slechts drie woorden omschreven. Een goed CRM systeem zorgt voor een eenvoudige toegankelijkheid tot klantgegevens waardoor bedrijven alle mogelijkheden hebben om op ieder moment en op de meest effectieve manier in te kunnen spelen op de wensen van de klant. Daarbij komt dat goede CRM systemen veel interessante inzichten geven omdat ieder klantcontact wordt vastgelegd. Daarnaast biedt Customer Relation Management Bedrijfssoftware veel inzicht met betrekking tot resultaten. De vraag is alleen wat een goede CRM systeem is. Het antwoord hierop is mede afhankelijk van je wensen op dit gebied.

Verschillende soorten CRM systemen

Als we een blik werpen op het totale aanbod in digitale Customer Relation Management Bedrijfssoftware, kunnen we grofweg twee soorten CRM systemen onderscheiden:

  • Open Source CRM. Dit is een systeem dat je aankoopt en volledig zelf kunt beheren en naar wens kunt aanpassen. Je kunt dit systeem dus volledig personaliseren maar hiervoor is wel technische kennis nodig. Daarnaast zul je tijd moeten investeren om de software te onderhouden en waar nodig van updates te voorzien. Het nadeel van het systeem is dat je eenmalig een (vrij grote) investering moet doen.
  • Saas CRM. Dit is kant-en-klare cloud software die je huurt. De letters SaaS staan dan ook voor Software as a Service. Dit is een zeer gebruiksvriendelijk CRM systeem want de leverancier is verantwoordelijk voor de updates en het eventuele onderhoud van de systemen. Daarnaast is er sprake van een spreiding van kosten en weet je wat je maandelijks aan het gebruik van het CRM systeem kwijt bent. Hierdoor zijn deze kosten goed te budgetteren.  

De meest praktische manier om het beste CRM systeem uit te kiezen

Er moeten een drietal belangrijke stappen worden doorlopen om het beste CRM systeem uit te kiezen. Allereerst moeten de doelstellingen op dit gebied in kaart worden gebracht. Daarnaast moeten je eisen met betrekking op het CRM systeem zelf in kaart worden gebracht. Tot slot vormt het vergelijken van de diverse CRM systemen de laatste stap naar je keuze voor de meest geschikte CRM bedrijfssoftware. Een CRM systeem vergelijken kun je het beste doen op de speciaal hiervoor ingerichte vergelijkingssites. Hier worden de beste in aanmerking komende opties overzichtelijk voor je op een rijtje gezet. Op deze manier kun je snel en eenvoudig een keuze maken, zonder veel tijd te verliezen door zelf op zoek te gaan naar de beste opties.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close