Beurzen

Wat moet je niet vergeten om een succesvolle beurs te organiseren?

Natuurlijk leven we in een digitaal tijdperk en verschuift de zakenwereld zich alleen maar verder richting de online wereld. Toch zit de beurzensector weer in de lift, wat betekent dat er steeds waarde gehecht wordt aan een plek waar men elkaar kan ontmoeten en producten en diensten live kan beschouwen. Speel jij dus met het idee om een beurs te organiseren, dan kan dat wel degelijk een succesvol evenement worden. Een aantal zaken moet echter wel serieus genomen worden om jouw beurs succesvol te laten zijn.

De juiste beurslocatie

De locatie waar jij je beurs organiseert, speelt een belangrijke rol in het succes van je beurs. Ten eerste moet je beurslocatie van binnen geschikt zijn voor jouw plannen. Dat betekent dat er de juiste technische mogelijkheden aanwezig moet zijn, maar ook de juiste ruimte: namelijk voldoende, maar zeker niet te veel. Een beurshal die maar ten dele gevuld is, is immers geen goed visitekaartje. Daarnaast is het belangrijk dat je met de locatie je doelgroep tegemoet komt. Een centrale locatie kan mensen over de streep trekken om te komen.

Ken je doelgroep

Organiseer geen evenement om een zo breed mogelijke groep te plezieren, maar richt je specifiek op een bepaalde doelgroep. Zo kun je een gespecialiseerde beurs organiseren die van begin tot einde voor de meeste bezoekers interessant blijft. Speel in op wat jouw doelgroep leuk vindt, belangrijk vindt en interessant vindt. Vergelijk het met een gemiddelde markt: er zijn altijd een paar stalletjes die van belang zijn voor jou, maar een aanzienlijk deel ook niet. Dat is geen markt waar je achteraf nog enthousiast over vertelt. Ben je een muziekverzamelaar op een grote platenbeurs, dan heb je de dag van je leven. Probeer mensen de dag van hun leven te bezorgen.

Succesvolle beurs organiseren

Draaiboek en testen van de techniek

Ga er niet blind van uit dat alle techniek werkt zoals beloofd. Van tevoren testen van de techniek kan voorkomen dat je een modderfiguur slaat bij je gasten. Om ervoor te zorgen dat je weet wat er allemaal moet werken voor een succesvol verloop van de beurs, is een draaiboek noodzakelijk. Werk dus uit wat er allemaal nodig is voor jouw evenement en loop alles op basis daarvan goed na. Dat kost tijd en kan saai zijn, maar kan het verschil maken tussen een succesvolle beurs en een grote teleurstelling.

Investeer in publiciteit

Bespaar niet op de publiciteit voor je evenement. Je wilt immers een zo groot mogelijk deel van je doelgroep trekken en je wilt er de aandacht mee trekken. Het is een flinke investering die je maakt wanneer je een beurs organiseert en het zou zonde zijn als je er niet in slaagt om je doelstellingen te halen. Houd in de budgettering dus rekening met adverteren, schrijf persberichten en verstuur uitnodigingen.

Laat je beurs filmen

Huur een videobedrijf in om jouw beurs te filmen, zodat je er naderhand op kunt voortborduren. Dit kan nuttige content voor je website of social media opleveren die de investering in jouw beurs nog eens extra de moeite waard maken. Natuurlijk kost het laten produceren van video’s ook geld, maar dat zal relatief weinig zijn in vergelijking met de organisatiekosten.

Laat meer zien
Back to top button
Close