BusinessMarketingNieuwsOffline MarketingOndernemenOnline MarketingTrends

Waarom Black Friday steeds belangrijker wordt in Nederland

Nog niet zo lang geleden was Black Friday een typisch Amerikaans verschijnsel. Op de vrijdag na Thanksgiving gaan de Amerikanen massaal hun kerstaankopen in doen. In Nederland merkten wij er weinig van. Af en toe zag je in de media beelden van lange rijen voor een Walmart in een willekeurig Amerikaans winkelcentrum. De laatste jaren wordt Black Friday ook steeds belangrijker in Nederland.

Hoewel de omzetcijfers van Black Friday in het niet vallen bij de ​gigantische​ bedragen die in China omgaan rond Singles Day, is Black Friday het belangrijkste e-commerce evenement in Nederland. Binnen een dag werd er voor €750 miljoen verkocht. In 2018 was Black Friday goed voor een ​recordaantal​ iDeal transacties. Het aantal transacties steeg met bijna 50 procent ten opzichte van de Black Friday een jaar eerder.

Black Friday wordt in een adem genoemd met Cyber Monday, wat ooit bedoeld was als e-commerce tegenhanger van Black Friday. Veel webwinkels knopen deze twee dagen aan elkaar in een lang aanbiedingsweekend. Net als in Amerika valt Black Friday vlak voor de feestdagen. Veel van de verkochte artikelen eindigen dan ook in de schoen of onder de kerstboom.

Het retaillandschap in Nederland is al langere tijd aan het veranderen. De omzet van webwinkels en multi-channel webwinkels (bedrijven die zowel een webwinkel als fysieke winkels hebben) groeit een stuk harder dan de omzet van bedrijven die alleen fysieke winkels hebben. Webwinkels kunnen veel makkelijker inspelen op stuntdagen als Black Friday. Niemand ziet het immers als in het distributiecentrum de spullen tot aan het plafond gestapeld liggen.

Ook neemt het aantal webwinkels nog steeds toe. Met de opkomst van platforms als ​Shopify wordt het steeds makkelijker voor ondernemers om hun eigen webwinkel te beginnen. Sterker nog, als u nu een eigen ​webwinkel begint​, ben je wellicht nog op tijd voor Black Friday. Er komt dus meer aanbod voor de consument en er ontstaat meer concurrentie tussen webwinkels. Het spreekt voor zich dat er ook meer Black Friday aanbiedingen komen.

De periode rondom de feestdagen draagt zeker bij aan de groei van online shoppen. Veel mensen shoppen online om de drukte in de winkelstraten te vermijden. In het najaar zijn we vaak erg druk en het is een stuk makkelijker om je cadeaus vanuit de luie stoel te bestellen. Op deze manier voorkom je ook nog eens dat je in de regen door de stad moet of dat je hoge kosten moet betalen voor het parkeren.

Verder raakt het begrip Black Friday steeds meer ingeburgerd in Nederland. Bedrijven creëren een hype rondom Black Friday. Veel consumenten wachten daardoor met het kopen van cadeaus voor de feestdagen tot zij weten of er interessante aanbiedingen zijn. Vaak worden die pas op de dag zelf bekend gemaakt. Slimme webwinkeliers proberen hun klanten te verleiden tot het doen van impulsaankopen, bijvoorbeeld door korting te geven op een tweede artikel.

Door de marketinghype rondom Black Friday zijn consumenten bang grote aanbiedingen te missen op Black Friday. Het gaat Nederland economisch voor de wind. Veel consumenten
krijgen meer te besteden en het aanbod neemt toe. Het lijkt onvermijdelijk dat Black Friday de komende jaren nog veel groter wordt dan het nu al is.

De belangrijkste bottleneck voor de opkomst van Black Friday is de logistiek. In 2018 werden veel ​pakketjes​ te laat bezorgd, tot grote teleurstelling van veel consumenten. Dit jaar is er nog minder tijd voor de vervoerders. Black Friday valt op 29 november en het broertje Cyber Monday is op 2 december. Zijn de pakketjes dit jaar wel op tijd binnen voor de eerste sinterklaasvieringen?

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close