Personeel

Vijf nieuwe manieren om aan personeel te komen

In de huidige economie kan het een uitdaging zijn om nieuw personeel aan te trekken. In diverse sectoren heerst een groot tekort en is het bijna geen beginnen aan. Toch betekent dat niet dat je deze taak ontmoedigt opzij moet schuiven en er niks aan te doen is. Je hebt gewoon wat frisse energie nodig. Probeer eens één, of meer, van deze nieuwe manieren om personeel aan te trekken. Wat gaat jouw personeelsbestand aanvullen?

1. Laat sociale media voor je werken

Sociale media zijn niet nieuw, maar de manieren waarop je het voor je bedrijf in kunt zetten wel, of in ieder geval: nieuwer. Steeds meer bedrijven vinden hun weg naar Facebook, Instagram of zelfs Pinterest en ontdekken hoe zij op nieuwe manieren hun publiek kunnen bereiken. Maar ook wanneer je iets anders wilt verkopen, namelijk een vacature, zijn sociale media een handige tool. Vooral het snelle(r) delen van berichten en nieuws maakt dat een vacature zich binnen de kortste keren over een groot publiek kan verspreiden.

2. Voor wat hoort wat: verloot een etentje of een uitje

En als je dan toch bezig bent, verbindt iets aan die vacature. Verloot een etentje of bioscoopbon, een gratis dagje achter de schermen of wat dan ook. Maak het interessant om jouw vacature te delen en verbaas je over de kracht van het internet en de mensen die erop zitten. Niet alleen vergroot je hiermee de groep die tot jouw netwerk behoort, ook vergroot je het aantal potentiële klanten. Een win-win situatie dus.

3. Zet je personeel aan het werk

Gebruik de kracht van je eigen, vaste personeel. Ook hier kun je de kracht van verloting gebruiken. Biedt het personeelslid dat de doorslag geeft bepaalde voordelen; iets waar je werknemers echt om staan te springen. Misschien zijn het bepaalde privileges of nieuwe benodigdheden. Wanneer je erachter komt waar mensen voor willen strijden heb je goud in handen. Bovendien kan je eigen personeel selectief zijn en mensen voorstellen waarmee ze zelf graag willen werken. Zo bouw je automatisch een kleine voorselectie in en ontdek je of een potentiële werknemer in het team past.

4. Maak een website speciaal voor sollicitanten

Dit lijkt misschien een overbodige en grote optie, maar vergis je niet in het effect ervan. Mogelijk toekomstig personeel is immers op zoek naar andere informatie dan klanten of zelfs huidig personeel. Niet zo gek dus om daar een aparte website aan te wijden. Natuurlijk hoeft deze niet zo uitgebreid te zijn als je standaard website. Een groot voordeel van een dergelijke pagina is dat deze jaren mee kan en je diverse ronden sollicitanten ernaar kunt verwijzen. Bovendien zullen potentiële sollicitanten hier eerder terecht komen, omdat ze naar bepaalde zoekwoorden kijken. Ook hierop kun je volledig inspelen. Het kost wat tijd, maar dan heb je ook wat.

5. Open sollicitaties verliezen hun kracht niet

Open sollicitaties

Op zo’n aparte website kun je bijvoorbeeld ook open sollicitaties plaatsen. Omdat sollicitanten eerder geneigd zijn die speciale website te vinden heb je ze direct op de goede plek, óók als je op het moment niet op zoek bent naar nieuw personeel. Een open sollicitatie kan nooit kwaad. Je hebt direct iemand in je bestand voor het moment dat je het wel nodig hebt en hebt een duidelijk beeld van wat iemand te bieden heeft.

De manieren om aan nieuw personeel te komen op een rij

Er zijn meerdere, nieuwe, manieren om aan personeel te komen. Sociale media speelt daarin een grote rol. Niet alleen omdat je een ontzettend groot publiek tot je beschikking hebt, ook omdat je dat publiek voor je aan het werk kunt zetten. De kracht van delen is groot. Uiteraard is ook je eigen personeel een goede bron om uit te putten. Ten slotte is een aparte website voor sollicitanten een goed idee, net als het aannemen van open sollicitaties. Succes gegarandeerd!

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close