Als je in de uitzendbranche werkzaam bent is het belangrijk dat je je volledig specialiseert op het gebied van recruitment. Recruiters moeten ook steeds meer hun best doen om nog op te vallen tussen alle andere recruiters die bezig zijn met het werven van klanten. Jezelf verder blijven ontwikkelen en specialiseren? Wij geven een paar tips.
Unieke aanpak
Zorg ervoor dat je een unieke aanpak ontwikkelt. Belangrijk hierbij is dat je laat zien dat je echt interesse hebt in degene die je benaderd. Zorg daarom dat je alle informatie bekijkt die je maar kan vinden over de klant en laat dit ook terugkomen in de gesprekken die je voert.
Weet wanneer je moet luisteren
Eén van de belangrijkste recruitmentvaardigheden is het voeren van een gesprek. Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar veel recruiters praten eigenlijk veel te veel en luisteren te weinig. Een goed gesprek voeren betekent ook dat je moet weten wanneer je moet praten en wanneer je moet luisteren. Ja jij wil je vacature graag verkopen en zorgen dat de klant geïnteresseerd blijft, maar vergeet daarbij niet te luisteren naar de andere kant.
Echt relevant
Probeer er voor te zorgen dat de vacatures die je met een potentiële klant deelt ook echt relevant en interessant is voor diegene. Op het gebied van recruitment zijn er een heleboel tools beschikbaar die voor jou automatisch berichten sturen naar mensen die op basis van zoekwoorden overeenkomsten hebben met jouw vacature. Het nadeel hiervan is dat dit gebaseerd kan zijn op ervaring die jouw klant jaren geleden op heeft gedaan en dat hij of zij zich al veel verder heeft gespecialiseerd op een ander gebied. Bekijk daarom goed met wie je een connectie legt of met wie het systeem dit al voor jou hebt gedaan en vergelijk de informatie die je van hem of haar kan vinden met jouw vacature, is dit echt iets waar ze nog in geïnteresseerd kunnen zijn?
Sterke online aanwezigheid
Dat online zijn op het gebied van recruitment niet meer weg te denken is hoeven we jou niet te vertellen. Wel goed te benoemen is dat je niet alleen online moet werken maar dat je ook echt een sterke online aanwezigheid moet hebben. Een LinkedIn profiel aanmaken en af en toe bekijken is niet genoeg. Laat echt zien wat je doet, waar je dat doet en hoe. Geef jou relaties zo de kans om jou te leren kennen. Iedereen verkent graag zijn opties. Net als dat jij je inleest in jouw klant wil hij of zij andersom ook graag kunnen zien met wie ze te maken hebben.
Netwerken
Netwerken, ook geen nieuwe term maar ontzettend belangrijk. Als recruiter kan je het beste al jouw vrije momenten stoppen in het vergroten van jouw netwerk. LinkedIn is daar tegenwoordig gelukkig een uitstekende tool voor. Ook netwerkevenementen blijven hiervoor interessant, zeker nu we geen restricties meer hebben en hier weer volop gebruik van kunnen maken.
Onze specialisten voor jouw backoffice
Graag volop bezig kunnen zijn met het verbeteren van de recruitment skills binnen jouw uitzendbureau? Maak hier dan tijd voor vrij door het uitbesteden van jouw backoffice! Backoffice werkzaamheden kunnen al snel veel tijd in beslag nemen terwijl je die tijd misschien liever op andere vlakken wil besteden. De specialisten van easyworx weten gelukkig precies hoe jouw backoffice werkzaamheden zo efficiënt mogelijk gedaan kunnen worden en nemen dit graag volledig van je over. Graag eens sparren over wat easyworx voor jou kan betekenen? Neem vandaag nog contact op!