MarketingOndernemenTips

Tips voor het kopen van een adressenbestand

Je wilt nieuwe klanten vinden, en hebt daarvoor een uitgebreide mailingcampagne uitgedacht. Eén belangrijke factor ontbreekt dan nog: adressen van je doelgroep. Er bestaan verschillende aanbieders bij wie je adressenbestanden voor Direct Mailing (DM) kunt aanschaffen, maar het is een flink investering. Daarom moet je het besluit tot aankoop van zo’n adressenbestand niet onoverwogen maken, want de kwaliteit van het adressenbestand bepaalt mede de succes van je DM-campagne. Wij geven je een aantal tips.

Wees specifiek over je doelgroep

Voordat je een adressenbestand gaat zoeken, moet je eerst helder hebben wie je nu precies wilt bereiken. Zijn het particulieren of bedrijven? Alleen in Nederland of internationaal? Of wil je je zelfs specifiek richten op een bepaalde regio in Nederland? Je hebt er immers weinig aan om adressen te kopen van mensen of bedrijven die buiten je doelgroep vallen. Niet alleen betaal je dan teveel voor het adressenbestand, de kosten voor hetgeen je wilt verzenden zijn dan ook onnodig hoog. Weet je het niet goed, laat dan een dataleverancier een analyse maken van je huidige klantenbestand.

Benodigde gegevens

Adressen zijn nuttig, maar wanneer je een belcampagne gaat doen moet je wel zeker weten dat je ook daadwerkelijk de bijbehorende telefoonnummers aangeleverd krijgt. Daarnaast kan het ter voorbereiding nuttig zijn om meer te weten over degene die je gaat bellen. In welke branche is deze actief? Is het een bedrijf, en zo ja, met hoeveel werknemers? Misschien is het zelfs handig om informatie te weten over het pand of systemen die gebruikt worden, afhankelijk van wat je probeer te verkopen. Zo kun je ook je adressenbestand opdelen in segmenten met ieder een eigen plan van aanpak.

Hoeveel capaciteit heb je?

Bedenk goed hoeveel mensen je kunt bereiken in je campagne. Heb je een bepaalde periode waarin je de campagne gaat voeren bedacht, dan limiteert dat het aantal mensen dat je kunt bereiken. Ook de mankracht die je op de campagne zet kan je een idee geven van hoeveel adressen je daadwerkelijk gaat gebruiken. Maak hier een realistische berekening van, zodat je niet veel meer adressen koopt dan je daadwerkelijk kunt gebruiken.

Hou het zelf in de hand

Het is fijn om te kunnen delegeren, maar het is niet zo fijn als iemand die niet voldoende op de hoogte is van de ins en outs van de campagne met een adressenbestand komt dat niet zo passend is. Laat degene die de campagne en de strategie bedenkt de aankoop van het adressenbestand regelen, en niet een willekeurige medewerker.

Vergeet de AVG niet

We hebben sinds een tijdje strengere privacywetgeving, en dat is een aspect wat je in overweging moet nemen. Zorg dat je eerst op de hoogte bent van wat mag en wat niet mag en koop adressen bij leden van de DDMA, want die worden ieder jaar gecontroleerd op de gegevens die ze verzamelen, bewaren en gebruiken.

Vraag een paar voorbeelden op

Het is fijn om een indruk te krijgen van wat je nu precies aangeleverd gaat krijgen. Vraag daarom eerst om een aantal voorbeeldadressen, zodat je kunt zien op welke manier deze aangeleverd worden en welke informatie er geleverd wordt. Let hierbij ook op de structuur van het bestand en afwijkende zaken. Een net bestand werkt het beste.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close