BusinessKantoorOndernemenTips

Representatief gasten ontvangen? Let op deze drie dingen!

De eerste indruk kun je maar één keer maken, dat geldt voor mensen maar dat geldt ook zeker voor bedrijven. Zeker wanneer jij een dikke deal wilt binnenslepen bij een nieuwe klant, is het goed dat alles er tiptop verzorgd uitziet wanneer je hem of haar bij je op het bedrijf ontvangt.

Soms zie je zelf niet helemaal helder meer hoe de eerste indruk van jouw bedrijf is. Dat is ook niet gek, de aanblik van jouw bedrijf is voor jou waarschijnlijk zo’n vertrouwd beeld geworden dat je eraan gewend bent geraakt. Daarom zetten wij de zaken op een rij die jij periodiek even kunt checken om er zeker van te zijn dat jouw ontvangst nog representatief is.

1.      De buitenkant

Voordat de klant een voet over de drempel bij jou heeft gezet, heeft hij natuurlijk al de buitenkant van het pand gespot. Zorg er dan ook voor dat deze er goed en verzorgd uitziet. Zorg voor ruime en veilige parkeergelegenheid, en een routebeschrijving die helder omschreven op je website staat. Daarnaast is goed onderhoud van je pand cruciaal. Ga voor een houten voordeur van topkwaliteit en pleeg waar nodig onderhoud. Een schuifpui reparatie is zo gebeurd en het geeft meteen een veel verzorgdere uitstraling dan ééntje met allerlei gebreken. Besteed dus voldoende aandacht aan de buitenkant en voorzie waar nodig het pand van een likje verf.

2.      De binnenkant

De binnenkant

Wanneer iemand binnenkomt is het belangrijk dat er een fijne ontvangstruimte met iets te lezen is. Ben je zelf nog even druk en geen secretaresse? Vraag dan altijd een collega om de klant te ontvangen. Wanneer iemand binnenkomt en er is niemand aanwezig, dan is dit het meest slechte wat er kan gebeuren. Dit komt ongeïnteresseerd en ongeorganiseerd over. Vraag ook altijd of de klant wat wil drinken terwijl hij moet wachten.

3.      De ontmoeting

Wanneer je de klant ophaalt voor de daadwerkelijke afspraak, geef hem of haar dan een stevige handdruk en stel jezelf voor. Ook dan geldt; regel een fijne, goede ruimte waar jullie privé kunnen praten. Ga niet in een drukke kantoortuin zitten waar collega’s mee kunnen luisteren. En ook hier geldt; zorg voor iets te drinken en wellicht zelfs te eten.

Als je bovenstaande punten goed op orde hebt, kun je met zekerheid concluderen dat het niet aan het ontvangst heeft gelegen wanneer een deal niet doorgaat. Maar blijf áltijd scherp op de eerste indruk, wanneer je dit even laat versloffen loop je al snel achter en laat je mooie kansen liggen!

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close