MarketingOndernemen

Reclame op je dak: een goed idee?

Reclame is overal waar we komen. Op gebouwen, langs de wegen, in bushokjes, in het openbaar vervoer, op auto’s… Sommige ondernemers gaan echter voor de volgende stap: reclame op het dak van een gebouw. Het klinkt als een nuttig gebruik van een verder loze ruimte, maar is het de investering waard?

Vanuit de lucht

Laten we vooropstellen dat honderdduizenden euro’s uitgeven aan dakreclame in potentie een weinig rendabele investering zou kunnen zijn, omdat het niet door veel mensen gezien wordt. Laten we even nagaan wie jouw reclame-uiting kan zien. Vanuit vliegtuigen die laag in de buurt opstijgen of landen kan jouw reclame waargenomen worden, door zij die op het goede moment uit het raampje kijken. Ook vanuit helikopters en luchtballonnen zal het zichtbaar zijn. Omdat er weinig dakreclame bestaat, valt jouw reclame dan natuurlijk wel extra op. Het wordt om die reden wel onthouden door degene die het gezien heeft, die wellicht een ander erop zal attenderen.

Op Google Earth

Dan hebben we nog satellietbeelden waarop jouw reclame-uiting zichtbaar zal zijn. Het is natuurlijk te gek als je op die manier op Google Earth terug te vinden bent. De vraag is alleen echter hoe vaak deze beelden ververst worden. Hoe lang duurt het voordat jouw reclame een keer zichtbaar wordt op de aardbol van Google Earth? Als het dan zover is, dan wordt het nog enkel gezien door mensen die precies inzoomen op dat deel. Is het in een woonwijk of een industrieterrein, dan is de kans kleiner dat mensen het op deze manier zien. Op het centrum van een grote, populaire stad wordt natuurlijk veel vaker ingezoomd.

Vanuit een hoger gebouw

De hoogte van het dak waarop je de reclame aanbrengt speelt een belangrijke rol, vooral in relatie met de gebouwen eromheen. Is het dak waarop jij gaat adverteren substantieel lager dan de aangrenzende bebouwing, dan kunnen mensen in die andere gebouwen vanaf een bepaalde verdieping jouw reclame zien. En dan heb je daadwerkelijk te maken met een dagelijkse doelgroep die je bereikt. Dit is nog steeds geen grote doelgroep, maar het is wel een doelgroep die dag in, dag uit aan jouw bedrijf en/of product herinnerd wordt.

Kosten vs. opbrengst

Is het daarom zinvol om te investeren in dakreclame? Het ligt eraan wat het je gaat kosten. Ten eerste is er de vraag of je een vergunning nodig hebt, wat in veel gevallen zo zal zijn, en hoeveel deze kost. Dan is er nog het punt of het het dak van je eigen pand betreft, of dat je de dakruimte moet huren. Want dan maak je weer extra kosten. Dan heb je nog de kosten van de reclame-uiting zelf. Hoe groot je uitpakken? Je wilt natuurlijk wel opvallen met iets moois en, als het even kan, indrukwekkends. Deze kosten zal je voor jezelf moeten optellen en vergelijken met hoeveel mensen je denkt te bereiken, en hoeveel daarvan weer daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close