BusinessOnlineOnline Marketing

Online marketing en de ROAS: dit moet je hierover weten

Wie zich verdiept in de wereld van online marketing zal vroeg of laat met het begrip ROAS te maken krijgen. Dit is een belangrijke KPI’s die binnen de online marketing wordt toegepast. Het wordt onder andere gebruikt om Google Ads-campagnes aan te sturen. We leggen uit wat het is, hoe je de ROAS kan berekenen en hoe je deze waarde moet interpreteren en gebruiken.

Wat is de ROAS?

ROAS is de afkorting voor Return on Ad Spend. Het geeft met andere woorden aan wat de return van je advertentie-uitgaven is. Uiteraard wil je dat de omzet uit je advertenties hoger is dan de kosten van deze advertenties, want anders kun je geen winst maken. Bij een ROAS van vijf haal je vijf keer meer omzet uit je advertenties dan wat je erin investeert. Opgelet: omzet is nog geen winst!

Hoe kan ik de ROAS berekenen?

Als je het bovenstaande leest, merk je dat de ROAS berekenen niet zo moeilijk is. De ROAS is namelijk gelijk aan de omzet uit je advertentie gedeeld door de kosten van deze advertentie.

ROAS = Omzet uit de advertenties/Kosten van de advertenties

Als je met Google Ads werkt, zal je merken dat Google de ROAS in procenten weergeeft. Dan dien je het resultaat van de bovenstaande formule nog even met 100% te vermenigvuldigen. In plaats van een ROAS van vijf krijg je dan een ROAS van 500%.

Hoe kan ik de ROAS berekenen

Wat is een goede ROAS?

Het is moeilijk om te zeggen wat een goede ROAS is voor jouw advertenties. Dat is namelijk niet alleen afhankelijk van de omzet, maar ook van de winst. En om van de omzet naar de winst te gaan, moet je rekening houden met de andere vaste en variabele kosten binnen je bedrijf. Wat voor het ene bedrijf een goede ROAS is, kan voor het andere bedrijf barslecht zijn. Verder is de marge niet voor elk product gelijk en heb je soms meerdere ROAS-doelstellingen nodig. Wat een goede ROAS is voor product A is dan niet per se een goede ROAS voor product B.

Het is met andere woorden allesbehalve eenvoudig. Bovendien kunnen ook gebeurtenissen een invloed uitoefenen. Op bijvoorbeeld Black Friday zijn je marges kleiner en zal je misschien een hogere ROAS-doelstelling moeten nastreven. Overigens mag er niet alleen met de ROAS rekening worden gehouden. Advertentiekosten leveren ook andere voordelen op, zoals merkbekendheid.

Op basis van een detailberekening en een aantal afwegingen die je moet maken, dien je zelf te berekenen wat voor jou een goede ROAS is. Dit wordt ook wel eens de target ROAS genoemd, de ROAS die we nastreven. Het is het doel dat we wensen te bereiken en indien mogelijk willen we zelfs beter doen. Want beter betekent meer winst. Bij het instellen van biedingen kan je deze target ROAS in het achterhoofd houden. Als je een beroep doet op algoritmische biedingen kan je het algoritme de opdracht geven om naar de target ROAS toe te werken.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close