OndernemenOnline MarketingTips

Online marketing de laatste jaren belangrijker geworden

Bedrijven besteden steeds meer aandacht aan online marketing. Het is voor velen een ietwat vaag begrip. Wat verstaat men precies onder online marketing? Wat is naast het digitale aspect een ander verschil tussen offline- en online uitingen van een organisatie? Met name het feit dat consumenten steeds digitaler worden, maakt het belangrijk de focus naar online marketing te verleggen. Consumenten gebruiken het internet om producten en aanbieders met elkaar te vergelijken, ze bestellen producten vrijwel altijd online, enzovoorts. Voor organisaties is het door deze ontwikkeling zeer belangrijk geworden om vindbaar te zijn voor een consument. Factoren als Search Engine Advertising en bijvoorbeeld linkbuilding spelen er een grote rol in.  

Kosten voor online marketing kunnen snel oplopen 

Opvallend is dat veel bedrijven hun online marketing uitbesteden. Dit valt te verklaren door het feit dat online marketing veel kan kosten als dit op verkeerde, inefficiënte wijze aangepakt wordt. Search Engine Advertising, niets meer dan het kopen van advertentieruimte in een zoekmachine, levert slecht op korte termijn effect op. Het heeft geen structureel karakter. Bij linkbuilding, waarvan het genereren van backlinks onderdeel is, ligt dat anders. Dit leidt tot een structureel betere organische vindbaarheid. Tegelijkertijd heb je voor deze strategie geduld nodig. Het duurt vaak even voordat deze strategie z’n vruchten afwerpt. Een andere reden die maakt dat online marketing vaak wordt uitbesteed, is het feit dat het niet tot de core business van de organisatie behoort of dat er hier geen afdeling voor is ingericht. 

Beter vindbaar zijn dan concurrenten essentieel 

Beter vindbaar zijn dan concurrenten essentieel

Zoals eerder al werd aangehaald, gebruiken consumenten het internet om verschillende producten en aanbieders met elkaar te vergelijken. Wanneer een organisatie niet vindbaar is, zal een consument vrijwel zeker voor een concurrent kiezen. Het lijkt erop dat de trend van het online vergelijken en kopen van producten de komende jaren steeds verder door zal zetten. Dit betekent dat men bij een slechte online vindbaarheid omzet misloopt. Veel bedrijven hebben tegenwoordig een eigen website. Die website is echter lang niet altijd vindbaar op cruciale zoekwoorden. Daarbij komt het voor dat websites op zoekwoorden gevonden worden die niet relevant zijn. Het maakt dat een website de verkeerde doelgroep trekt. 

Online marketing niet alleen gefocust op Nederland 

Niet alleen voor de vindbaarheid in Nederland wordt online marketing belangrijker. Ook gebruiken bedrijven online marketing om beter vindbaar te worden in andere Europese landen. Immers, ook in Duitsland en bijvoorbeeld België liggen nog veel kansen. Door hier nu al in te investeren, zal men de komende jaren steeds meer omzet genereren over de grens. Een betere vindbaarheid in buurlanden kan betekenen dat een aanpassing van processen binnen de organisatie noodzakelijk is. Leveringen aan mensen in Duitsland of België kunnen immers de nodige uitdagingen met zich meebrengen. 

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close