BusinessTips

Niet goed in het indelen van je taken? Doe er wat aan!

Hoewel chaos voor sommige mensen een levensstijl is, betekent dat niet per se dat je daar goed mee af bent. Zonder structuur raak je snel het overzicht kwijt, met stress als gevolg. Ben jij ook niet goed in het indelen van je taken en levert dat stress en problemen op? Leg je er niet bij neer, maar doe er wat aan!

Cursus time management

Je tijd indelen kun je leren. Dat hoef je ook niet op eigen houtje te doen. Je kunt immers ook een cursus timemanagement volgen om daar nuttige tips op te doen voor hoe je het indelen van je tijd beter kunt aanpakken. Het mooie van zo’n cursus is dat je merkt dat je niet de enige bent die moeite heeft met time management. Zo kun je ervaring uitwisselen en sparren met je cursusleider over jouw specifieke uitdagingen. Mogelijk gaat er een hele wereld voor je open en voel je je na het afronden cursus weer helemaal in controle over je werk en het indelen daarvan.

Cursus time management

Planning maken

Geen behoefte aan het volgen van een cursus? Wellicht kun je dan eens uitproberen of je inderdaad niet goed bent in het indelen van je taken, of dat je het simpelweg nalaat. Zet al je taken eens op een rijtje en schat (ruim) in hoeveel tijd je voor iedere taak nodig denkt te hebben. Zet er vervolgens ook de deadlines bij en plan je taken vervolgens op volgorde van deadline in in een persoonlijke werkagenda. Gelukt? Dan heb je zojuist je taken ingedeeld en heb je nu inzicht in hoe druk je het daadwerkelijk hebt en of je ook echt tijd tekort komt.

AD(H)D

Dat je leeft met chaos en betekent wellicht ook dat je concentratie te wensen overlaat. Dit kan een indicatie zijn dat je ADD of ADHD hebt. Dat betekent enerzijds dat je er niets aan kunt doen dat je zo bent, en anderzijds dat er geneesmiddelen bestaan die je kunnen helpen om betere concentratie te kunnen opbrengen en meer rust in je hoofd te brengen. Ondersteunend daarbij zijn er bepaalde muziektracks te vinden op bijvoorbeeld YouTube die je kunnen helpen om je meer te kunnen focussen tijdens je werk en je minder te laten afleiden. Op die manier werk je makkelijker taken af en kun je je to do-lijstje korter houden. Om ADD of ADHD te laten constateren en behandelen, moet je hier wel mee naar de huisarts.

Neem dus geen genoegen met chaos in je werkende leven. Je kunt er wel degelijk iets aan doen, en je zult zien dat dat je een hoop rust kan bieden. Je collega’s zijn je er vast ook dankbaar om!

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close