MarketingOndernemenTips

Marketing voor start-ups: 5 tips

Ben jij een bedrijf begonnen? Dan wordt marketing een belangrijk onderdeel van jouw activiteiten. Heb je geen idee hoe je dat aan moet pakken? Hieronder geven we tips die je kunt inzetten voor de marketing van jouw start-up.

1. Merk- en domeinnaam

Een bedrijf start meestal met een idee. Maar dan zul je toch een keer je bedrijfsnaam moeten gaan verzinnen. Soms heb je opeens een ingeving, maar het komt ook voor dat je er wat langer over na moet denken. Kies een bedrijfsnaam die goed bij je product past en de lading dekt van wat je doet. Tegelijkertijd is het belangrijk om het niet te moeilijk te maken. Makkelijke namen zijn namelijk veel makkelijker te onthouden. Is je doelgroep Nederlands? Kies dan ook voor een Nederlandse naam. Dat zal dan sneller bij de doelgroep aanspreken.
Je bedrijfsnaam wordt tevens de domeinnaam van je website, dus houd daar ook rekening mee.

2. Website

Je website is je online visitekaartje. Dat is dus heel belangrijk om te hebben. Zoek daarvoor iemand die goed is in het bouwen van websites. Je website moet tenslotte professioneel overkomen. Wellicht ken je iemand in je omgeving die een website kan bouwen. Zo niet, dan zijn er veel bureaus die hierin gespecialiseerd zijn. Let daarbij ook op of zij ervaring hebben met UX design, oftewel User Experience. Dit heeft te maken met alles omtrent gebruikerservaring. Waar loopt men tegenaan op jouw website, waarom bezoeken ze jouw website, biedt jouw website de oplossingen die de bezoeker zoekt? Dit zijn vragen waar UX design zich mee bezighoudt.

3. Offline reclame

Behalve jouw online zichtbaarheid is offline marketing nog steeds belangrijk. Zo is het verstandig om fysieke visitekaartjes te maken. Het voordeel van visitekaartjes is dat als je ergens bent mensen die je spreekt een kaartje kunt geven. Dan hebben ze meteen jouw gegevens om eventueel na een ontmoeting contact op te nemen. Hoe dan ook zul je beter bij de ander blijven hangen wanneer ze van jou een visitekaartje krijgen. Visitekaartjes maken kun je zelf, maar je kunt het uiteraard ook uitbesteden.

4. Social media

Social media mag niet ontbreken in de marketing van een start-up. Het opzetten van een Facebook, Instagram en LinkedIn-pagina is een van de eerste dingen die je als start-up moet gaan doen. Via social media kun je ook adverteren. Het voordeel hiervan is dat je je doelgroep kunt specificeren op jouw product of dienst. Welke kanalen je kiest is afhankelijk van de branche waar jouw product of dienst zich in begeeft.

Marketing start ups

5. Contentmarketing

Contentmarketing is heel belangrijk en wordt ook steeds belangrijker in de toekomst. Dat komt omdat er steeds meer bedrijven komen die betaald adverteren via bijvoorbeeld Google, maar ook via social media. Het gevolg is dat betaald adverteren steeds duurder wordt. Daarom wordt het aantrekkelijker om organisch, ofwel onbetaald, beter vindbaar te worden in Google. Zeker voor een start-up, aangezien je te maken hebt met beperkte budgetten. Bij contentmarketing is het zaak om zoveel mogelijk content te creëren. Deze content moet relevant zijn, waardevol voor de doelgroep en interessant om te lezen of bekijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan blogs, artikelen, video’s of storytelling. Ook e-mailmarketing kan een interessant onderdeel zijn van contentmarketing. Bijkomend voordeel van contentmarketing is dat je ook beter vindbaar wordt in Google.

Als je zelf geen kennis hebt van marketing dan zijn er genoeg mogelijkheden om dat uit te besteden aan iemand of een bureau die daar wel kennis van heeft. Marketing is tenslotte onmisbaar bij het uitbreiden van je start-up.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close