Transport

Kilometerheffing op de Nederlandse snelweg: goed idee of niet?

Een kilometerheffing op de Nederlandse snelwegen, we schreven er in 2009 op deze website al over met het vooruitzicht op dat deze er ging komen. Inmiddels zijn we tien jaar verder, en is er van een kilometerheffing nog geen sprake. Dat kan iets te maken hebben met het feit dat Nederland alweer jaren geregeerd wordt door de VVD en het CDA, die hard hun best doen om de kilometerheffing buiten de deur te houden. Doen ze daar verstandig aan?

Voor wie?

De vraag is natuurlijk ook voor wie de kilometerheffing moet gaan gelden. Gaat het voor alle Nederlandse weggebruikers gelden, dan vervangt de kilometerheffing de motorrijtuigenbelasting en gaan we meer richting ‘de vervuiler betaalt’. Dat is in deze tijden van klimaatdiscussies eigenlijk best een logische stap om te maken, want het kan een motivatie zijn om mensen de auto uit te krijgen. De vraag is alleen wel wat je gaat doen met het verschil tussen schone en minder schone auto’s. Een oude diesel op de snelweg vervuilt immers aanzienlijk meer dan een elektrische auto. Zijn de kilometers van beide auto’s evenveel waard, of zou daar ook nog tussen gedifferentieerd worden?

Enkel vrachtverkeer

Dan wordt er ook nog gesproken over een kilometerheffing die enkel voor vrachtverkeer geldt. Deze heeft meer kans om daadwerkelijk binnen afzienbare tijd ingevoerd te worden. Ook vrachtwagens stoten immers veel CO2 uit en Den Haag lijkt wel oren te hebben naar een speciale heffing voor deze voertuigen. De vraag is alleen waar die inkomsten aan besteed gaan worden en of de hogere kosten voor het vervoer terug te zien gaan worden in de prijzen die de consument voor de vervoerde producten betaalt. Als het doel is om de CO2-uitstoot van vrachtwagens te verminderen, dan levert de kilometerheffing enkel resultaat op als het geld besteed wordt om deze vorm van transport te verduurzamen. Goederen moeten immers vervoerd worden, dus kilometerheffing of niet, die vrachtwagens gaan wel de weg op.

Buitenlandse kentekens

We speculeerden in 2009 ook al over het probleem van buitenlandse auto’s. Omzeil je met een buitenlands kenteken de kilometerheffing omdat de Nederlandse staat je niet in de registratie heeft staan en je dus geen rekening kan sturen? Het lastige is dat ieder land binnen de Europese Unie er zijn eigen manieren op na houdt. Sommige werken met een tolvignet of tolpoorten, die elke weggebruiker dwingen tot betalen. Hoe gaan we dat in Nederland aanpakken, als we willen dat er per gereden kilometer op de snelwegen afgerekend wordt? Een elektronisch systeem zou kentekens moeten registreren op verschillende punten en dan toegang moeten hebben tot een database waar ook buitenlandse kentekenregistraties in staan. Het zou niet onmogelijk moeten zijn; als je in Duitsland zo mooi van voren geflitst wordt wanneer je te hard rijdt, valt de bekeuring uiteindelijk ook gewoon thuis op je deurmat, mét bewijsmateriaal.

Dubbele kilomterheffing

Is de kilometerheffing dus een verstandig middel? Mits goed genoeg uitgedacht zodat ook buitenlandse kentekens de rekening thuisgestuurd krijgen wel. Dat levert immers nieuwe inkomsten op die de Nederlandse staat met het huidige systeem misloopt. Tegenstanders zullen echter zeggen dat ze al betalen voor gereden kilometers. Ze moeten immers tanken, en de substantiële accijns die je daarover betaalt gaat ook naar de Nederlandse staat. En daar valt ook weer wat voor te zeggen.

Laat meer zien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close