MarketingOnline Marketing

Hoe werkt SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, een Engelstalige term die letterlijk vertaald de Nederlandse benaming zoekmachineoptimalisatie oplevert. SEO omvat een reeks aan activiteiten die ertoe moeten leiden dat een website hoger in Google komt te staan of andere online zoekmachines. Let op, het gaat hier dan wel om de organische zoekresultaten, of met andere woorden, de ‘gratis’ zoekresultaten. Advertenties (tegen betaling) staan hier dus los van. 

Verderop in dit artikel lees je het antwoord op de vraag hoe SEO grofweg werkt. Eerst vertellen we je waarom SEO zo’n belangrijke rol speelt in de online marketingactiviteiten van talloze bedrijven.

Hierom is SEO zo belangrijk voor je onderneming

Zoals we in de inleiding al meldden: het belangrijkste doel van SEO is om je website zo hoog en prominent mogelijk te laten verschijnen in de zoekresultaten in Google, nadat een consument een bepaald zoekwoord heeft ingevoerd. Dat is voor bedrijven erg belangrijk, want hoog scoren in Google staat in directe relatie met het aantal bezoekers dat je naar je website trekt. 

Laat wat dat betreft de volgende cijfers maar eens op je inwerken:

  • Ongeveer 98 procent van de online consumenten begint een zoektocht naar informatie of een product via Google of een andere online zoekmachine.
  • Ongeveer 90 procent van hen kijkt na het invoeren van een zoekwoord alléén op de eerste pagina met zoekresultaten. Slechts 10 procent kijkt dus op de tweede pagina en/of nog verder.
  • Ongeveer de helft van de internetters klikt op een van de bovenste drie zoekresultaten.

Om significant meer bezoekers naar je website te lokken is het dus zaak je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te laten verschijnen bij voor jou relevante zoekwoorden. Het liefst verschijn je zelfs op de eerste pagina. Dat levert trouwens niet alleen meer bezoekers op, een goede ranking komt ook je naamsbekendheid en je reputatie ten goede.

Over SEO en de bestaande ranking factoren

Goed, nu je in de basis weet waar het bij SEO om draait en waarom dit zo belangrijk is, is het zaak om iets meer te leren over de werking van SEO. Naast SEO en ranking factoren zijn er nog andere marketing termen die we verder aan je gaan toelichten. 

In hoeverre je goed of matig scoort in die zoekresultaten, hangt af van een aantal aspecten. Hierbij spreken we ook wel van ranking factoren. Hieronder benoemen we de belangrijkste van deze factoren:

  • Indexatie, oftewel, in hoeverre de crawlers van Google je website kunnen indexeren. Indexatie is in principe de eerste benodigde stap om überhaupt in de zoekresultaten voor te komen. Je maakt de kans op succes hierbij het grootst als je backlinks verzamelt en/of een XML sitemap maakt.
  • Over backlinks gesproken: hoe meer je er daarvan hebt en hoe beter de kwaliteit hiervan is, hoe hoger je kunt scoren in Google. Voor alle duidelijkheid: een backlink is een hyperlink op een externe website. Een gebruiker die daarop klikt, komt op jouw site terecht.
  • Een andere factor van belang is de werking en de techniek van je site. Foutmeldingen en een matige beveiliging kunnen bijvoorbeeld voor een lagere ranking zorgen, terwijl een hoge laadsnelheid juist winst kan opleveren.
  • Tenslotte is de content essentieel voor je SEO. Hoe beter die content is afgestemd op de wensen van mensen die tot je doelgroep behoren, hoe beter je kunt ranken. Onder content verstaan we met name teksten, beeldmateriaal en video’s.
Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close