Het is een dilemma waar heel wat ondernemers mee worstelen: in welke stad, en op welke plek, vestig ik mijn bedrijf. Zeker bij bedrijven die een internationale klantenkring hebben, of in ieder geval een internationale uitstraling willen hebben, hebben grote steden de voorkeur wegens de herkenbaarheid en uitstraling van de stad. Maar ook voor landelijk opererende bedrijven kan de vestigingsplaats heel wat hoofdbrekens opleveren.
Wat is je werkgebied?
Voor sommige bedrijven is het ook heel simpel. Zij hebben een bepaald werkgebied voor ogen, bijvoorbeeld Eindhoven en omgeving. Zij zullen niet lang na hoeven te denken over de plek waar zij zich het best kunnen vestigen: ergens in deze regio. Of dit nu Eindhoven zelf of een omliggende plaats is, maakt veelal niet zo veel uit. Zeker als er ook klanten op kantoor moeten worden ontvangen kunnen zaken als parkeergelegenheid en bereikbaarheid per auto en openbaar vervoer een grotere rol spelen dan de plaatsnaam.
Toch kan dit per soort bedrijf erg verschillen. Een bedrijf dat toonaangevend wil zijn en wil opvallen, heeft eerder de neiging zich toch in de stad te vestigen. Dit geeft, zo luidt de gedachte, een professionelere uitstraling. Ook kan het meespelen dat het prettig kan zijn om gevestigd te zijn in de buurt van soortgelijke bedrijven. Dit kan namelijk een rol spelen in de uitstraling: winkels die in de bekende P.C. Hooftstraat in Amsterdam gevestigd zijn, hebben automatisch een luxere en exclusievere uitstraling dan degenen die een in een buurtwinkelcentrum in Amstelveen zijn neergestreken. Op de juiste plek gevestigd zijn, kan soms zeker belangrijk zijn voor het imago.
Klanten uit heel het land
Veel kleinere bedrijven die meer en meer landelijk gingen werken hebben ermee geworsteld: hoe kunnen we onze bestaande klanten het gevoel laten houden dat wij een lokaal bedrijf zijn, maar tegelijk ook nieuwe klanten uit de rest van het land trekken? Energiebedrijven maar ook tv-aanbieders en zorgverzekeraars waren van oudsher regio gebonden. Toen zij hun werkveld gingen uitbreiden, kwamen zij voor dilemma’s te staan: willen Amsterdamse burgers wel klant worden bij een Rotterdams bedrijf?
Een middel dat hierbij kan helpen is een 088 nummer aanvragen. Dit is een zogenaamd ‘neutraal’ nummer speciaal voor bedrijven. Een klant ziet aan het nummer niet naar welke stad hij of zij belt, zodat een bedrijf een stuk neutraler in de markt kan komen te staan.
Een 088 nummer is er speciaal voor grote bedrijven, die minimaal een reeks van 100 nummers nodig hebben. Kleinere bedrijven die een landelijke uitstraling nastreven kunnen beter een 085 nummer aanvragen. Deze kun je ook per stuk of per tien afnemen.