Als ondernemer ben je wettelijk verplicht om een arbodienst – vaak afgekort tot arbo – in te schakelen voor goede arbeidsomstandigheden en verzuimbegeleiding. Sinds 1 juli 2017 is het hebben van een basiscontract met een arbodienst verplicht voor alle bedrijven met medewerkers volgens de Arbowet. Zelfs als je slechts één werknemer hebt. Werkgevers zonder arbo riskeren boetes tot wel 1.700 euro per medewerker. Werkte je eerste als zzp’er en ga je nu een medewerker aannemen? Of neem je als startende ondernemer gelijk medewerkers in dienst? Hieronder lees je meer over wat een arbo doet, en vind je handige tips om de juiste arbodienst voor jouw onderneming te vinden.
Wat doet een arbodienst precies?
Een arbo helpt niet alleen bij verzuimbegeleiding, maar ook bij preventie en het bevorderen van de duurzame inzetbaarheid van werknemers. De arbodienst ondersteunt je bij vier kerntaken: ziekteverzuimbegeleiding, het uitvoeren van een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), aanstellingskeuringen, en periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PMO). Ze stellen medische diagnoses, maken verzuimdossiers aan en verwijzen medewerkers waar nodig door naar een bedrijfsarts of specialist. Daarnaast bieden ze advies over arbeidsomstandigheden, helpen bij het opstellen van een Plan van Aanpak voor re-integratie, en zorgen ervoor dat de juiste stappen worden genomen bij langdurig verzuim volgens de wet- en regelgeving.
5 tips voor het vinden van een passende arbodienst
Als je op zoek gaat naar een arbo is het belangrijk om te weten wat je verplicht bent, maar ook wat je behoeften zijn. Onderstaande tips helpen je om een arbodienst te vinden die bij jouw onderneming past.
Kies op basis van ervaring in jouw branche
Werk samen met een arbo die kennis heeft van jouw sector en bedrijfsgrootte. Dit helpt hen om relevante adviezen te geven over branche-specifieke risico’s en best practices.
Let op de preventieve aanpak
Een goede arbo kijkt verder dan enkel verzuimbegeleiding en richt zich ook op preventie. Ze signaleren vroegtijdig mogelijke problemen zoals werkdruk en psychosociale belasting, waardoor je ziekteverzuim kunt voorkomen.
Controleer het communicatieproces
Zorg dat je een arbo kiest met duidelijke communicatielijnen. Een vaste contactpersoon en snelle toegang tot bedrijfsartsen zijn essentieel voor een goede samenwerking en een vlotte afhandeling van verzuimgevallen.
Vergelijk meerdere offertes
Voer gesprekken met verschillende arbodiensten voordat je een keuze maakt. Op deze manier krijg je een goed beeld van hun dienstverlening en kosten, zodat je kunt kiezen op basis van prijs én kwaliteit.
Beoordeel hun regionale aanwezigheid
Een arbo met een vestiging in jouw regio of die bekend is met de lokale arbeidsmarkt, kan beter inspelen op regionale omstandigheden en specifieke arbeidsomstandigheden
De basis voor een duurzaam en succesvolle onderneming
Naast de wettelijke verplichting biedt een arbodienst waardevolle ondersteuning bij het voorkomen en begeleiden van ziekteverzuim. Zowel jij als werkgever als je medewerker(s) profiteren van een gezonde werkplek en snellere re-integratie. Deze investering in bedrijfsgezondheid betaalt zich uiteindelijk terug in lagere verzuimkosten en een betere werksfeer. En dat vormt weer de basis voor een duurzame en succesvolle onderneming!