Dat je als ondernemer het risico loopt dat klanten facturen te laat, of soms helemaal niet betalen, is niets nieuws. Maar wist je dat ruim de helft van al het MKB in Nederland te maken krijgt met klanten die hun facturen gewoon weer in de prullenbak gooien? En van de facturen die in eerste instantie genegeerd worden, wordt ruim 80% uiteindelijk helemaal niet meer betaald. De schades die ondernemers hierdoor te verduren krijgen kunnen oplopen tot in de tienduizenden euro’s – en in aanzienlijk wat gevallen is deze schade nóg hoger. Natuurlijk zijn onbetaalde facturen een risico van het ondernemerschap, maar hoe zorg je ervoor dat je niet dag in dag uit te maken krijgt met facturen die te laat, of zelfs helemaal niet betaald worden? Goed debiteurenbeheer software maakt het je makkelijk.
Dankzij debiteurenbeheer software ben je altijd op de hoogte van je cashflow
Debiteurenbeheer software helpt je vooral met het aanbrengen van wat structuur in je organisatie. Ten eerste heb je namelijk alle informatie op één plek, in een handig overzicht. Een online dashboard geeft je precies de informatie die je nodig hebt: welke facturen staan nog open, welke acties moeten er worden ondernomen, en wat is er automatisch al gedaan? Zo weet je exact wat de status is van je cashflow en weet je direct waar problemen zich voordoen.
Alles automatisch op laten pakken met debiteurenbeheer software
En over automatisch gesproken: debiteurenbeheer software onderneemt automatisch al bijna alle acties voor je. Zo hoef je zelf niet meer te denken aan openstaande facturen en aan het sturen van betalingsherinneringen. Debiteurenbeheer software zoals het Notify systeem van Finster bieden je een duidelijk overzicht waarin je in één oogopslag kan zien welke facturen automatisch verzonden zijn, welke klanten een betalingsherinnering hebben gekregen, en welke klanten een aanmaning hebben ontvangen. Daar hoef je zelf eigenlijk niets voor te doen. Je bepaalt het proces, de doorlooptijd en de manier waarop je je klanten wil herinneren aan een factuur. Notify pakt vervolgens zelf automatisch alle administratieve taken voor je op. Zo houdt je meer tijd over voor het runnen van je zaak.
Grip op je cashflow dankzij debiteurenbeheer software
En wat als je facturen ondanks alle inzet van debiteurenbeheer software nog steeds niet betaald worden? Dan zet je heel eenvoudig een aanmaning in gang, of je kunt zelfs een incasso starten. Liever even het proces pauzeren en zelf de touwtjes in handen nemen? Met één klik op de knop stop je het automatische proces per debiteur. Zo behoud je de controle over het gehele proces.
Loopt je cashflow vast door disputen? Dan is het belangrijk dat je naast debiteurenbeheer software ook effectief dispuutmanagement hebt in je organisatie. Om te voorkomen dat klachten niet goed ontvangen worden, niet opgevolgd worden en verloren raken, kun je je debiteurenbeheer software ook voorzien van een speciale module voor dispuutmanagement. Daarmee komt ieder dispuut binnen in één handig overzicht, zie je direct wie welke taak op moet pakken, en weet je de status van ieder dispuut. Wordt het dispuut nog steeds niet op tijd opgelost? Dan krijg je daar automatisch een notificatie van. Wel zo handig!