Het ene idee is het andere niet, maar wanneer een idee voor een nieuw product steeds weer in jouw hoofd opplopt wordt het wellicht tijd om actie te ondernemen. Bij het maken van een nieuwe jurk of recept, weet je vaak wel waar je de producten én producenten moet vinden. Van een stoffenwinkel tot een atelier, deze adressen vind je in iedere middelgrote stad. Maar waar het gaat om een nieuw product van plastic, wordt het veel lastiger. Toch is plastic tegenwoordig één van de meest gebruikte grondstoffen. Hoe je een productieproces in zo’n geval vormgeeft? Lees snel verder.
Maak het concreet
Een idee blijft een idee, totdat er stappen zijn gezet om hier uitwerking aan te geven. Dit kan niet meteen door de productie te starten door bijvoorbeeld te gaan spuitgieten. Het is eerst belangrijk om het product uit te ontwikkelen. Hiervoor zijn speciaal opgeleide productdesigners die je hierbij kunnen helpen. Zij hebben het talent om van jouw abstracte idee een praktische uitvoering te maken. En geloof ons; Dat is een kunst op zich. Zij kunnen de maakbaarheid en haalbaarheid vaak ook beoordelen.
Start het proces
Als jij een goed idee hebt wat haalbaar lijkt, is het goed om bij de spuitgieter een 3D-ontwerp te laten maken. Dit geeft goed weer hoe haalbaar het is. Is dit positief? Dan is het tijd om een zogenaamd prototype te laten maken. Deze kun je vervolgens met de experts evalueren en verder finetunen. Door niet meteen het hele proces te starten, voorkom je onnodige hoge kosten op voorhand.
De final touch
Dat er meerdere prototypes volgen is niet uit te sluiten. Vaak zullen deze een aantal keer getest moeten worden alvorens dat je komt tot het perfecte product. Op dat moment is het goed om het productieproces te starten en te investeren in massaproductie. Het verschilt vaak per product hoeveel er in één sessie gemaakt kunnen worden. Overleg hierbij goed met de producent.
Spread the word
Natuurlijk is dit ook meteen het moment om jouw grandioze idee met de wereld te delen. Want voor je het weet zit jij met honderden artikelen van jouw fantastische idee zonder dat mensen er vanaf weten. Onderneem daarom meteen actie wanneer de productie start en investeer in de marketing van jouw product. Liever op voorhand al uitverkocht dan achter de feiten aanlopen.
Kortom, het slechtste idee is om níet een product te ontwikkelen. Blijf er nooit te lang mee rondlopen, ook niet wanneer je in eerste instantie niet weet hoe je het moet aanpakken. Wanneer het proces loopt, zul je zien dat de volgende stap snel automatisch volgt.