Ben je van plan een webshop te beginnen, maar weet je niet zo goed hoe je het aan moet pakken? Volg deze vier stappen, en je bent goed op weg.
1: kies de juiste software
Heb je besloten om een webshop te gaan beginnen, dan loop je vast en zeker over van de plannen en wil je het liefst zo snel mogelijk de winkel online zetten en starten met verkopen. Dat kan ook, maar neem wel even de tijd om de basis goed te regelen. Dat voorkomt dat je later in de problemen komt.
Een belangrijke keuze die je moet maken, is die voor de juiste software. Er zijn voor webshops verschillende pakketten te koop die specifiek voor deze doeleinden ontwikkeld zijn. Kies het pakket dat het beste bij jou past, nu en in de toekomst. Let erop dat je zelf goed met de software overweg moet kunnen, en dat deze bijvoorbeeld makkelijk verder kan worden uitgebreid als je winkel verder groeit.
2: kies de juiste hosting
Heb je de software uitgekozen, dan ga je op zoek naar een hostingbedrijf dat ervoor zorgt dat jouw winkel ook echt op internet terechtkomt. Kies hierbij bij voorkeur een host die ervaring heeft met webwinkels en de door jouw gekozen software in het bijzonder. Draait je webshop op Magento software, zoek daar dan goede Magento hosting bij. Heb je qua software juist gekozen voor Shopware, dan ga je op zoek naar een goede Shopware host. Een betrouwbare hosting is belangrijk, je wilt tenslotte dat je webwinkel altijd bereikbaar is en geen downtime oploopt.
3: denk goed na over je voorwaarden
Als kleine webwinkel kun je op voorwaarden lastig concurreren met de grote bedrijven. Bied geen gratis verzending en retour aan als dat betekent dat je geen winst meer maakt. Beloof geen verzending binnen 24 uur als je naast je webwinkel ook nog een fulltimebaan hebt. Wees redelijk en realistisch, en concurreer liever op zaken die klanten bij grote webwinkels vaak missen. Persoonlijk contact, bijvoorbeeld, en zo nu en dan eens een onverwacht extraatje voor vaste klanten.
4: zorg dat mensen je weten te vinden
Klanten komen niet vanzelf naar je winkel, je zal duidelijk moeten maken dat je er bent, en de moeite van het bezoeken waard bent. Om jezelf in de picture te krijgen kun je van alles doen. Je kunt actief worden op social media, bijvoorbeeld, en op die manier mensen naar je webshop ‘lokken’. Ook kan het geen kwaad om er wat geld tegenaan te gooien om bovenaan te komen in zoekmachines als Google. Denk daarbij wel goed na op welke zoektermen dit zou moeten gebeuren. Ook kun je altijd vragen aan familie en vrienden om de naam van je winkel eens in hun netwerk te laten vallen; mond-tot-mondreclame is nog altijd erg effectief.