BusinessOndernemenTech

De voordelen van IP-telefonie voor bedrijven

Hoewel steeds meer communicatie tegenwoordig online plaatsvindt, blijft het onverminderd voor een bedrijf om telefonisch goed bereikbaar te zijn. Omdat een betrouwbare internetverbinding in het bedrijfspand minstens even belangrijk is, kan het een goed idee zien om beide diensten gecombineerd te laten implementeren door een goede service provider. Met behulp van IP-telefonie via de internetverbinding (VoIP) opent zich namelijk een wereld van handige voordelen voor bedrijven.

Betere geluidskwaliteit

Een prettig bijkomend voordeel van IP-telefonie, is dat het een betere geluidskwaliteit oplevert op de lijn. Ten eerste staat dat natuurlijk professioneler. Maar het komt ook goed van pas wanneer je gesprekken opneemt voor evaluatiedoeleinden. Deze opnames zijn hierdoor beter van kwaliteit en dus ook beter te analyseren.

Inrichten telefooncentrale

Op de infrastructuur voor IP-telefonie kan ook een telefooncentrale geïnstalleerd worden. Zo wordt het mogelijk om binnenkomende telefoontjes eerst te screenen. Vanuit de telefooncentrale kunnen telefoontjes ook gestuurd worden naar een bepaalde medewerker.

Evenveel gesprekken als toestellen

Evenveel gesprekken als toestellen

Een bedrijf dat altijd in gesprek is wanneer je als klant belt, of altijd een lange wachtrij heeft aan de telefoon kan irritatie opwekken bij klanten. Daarom is het zaak dat er meer capaciteit is dan slechts één toestel tegelijkertijd. Met IP-telefonie kun je evenveel gesprekken tegelijkertijd hebben als er toestellen aangesloten zijn. Is de ene medewerker al aan de lijn, dan wordt het binnenkomende telefoontje gewoon doorgeleid naar een ander toestel.

Integratie met andere bedrijfssystemen

Vanwege de koppeling met de internetverbinding, is IP-telefonie ook uitstekend te integreren met andere bedrijfssystemen. Zo kan een beller op basis van zijn telefoonnummer gekoppeld worden aan een klantdossier. Zo heeft de medewerker die het gesprek opneemt meteen de juiste gegevens bij de hand en kan deze ook meteen nieuwe informatie toevoegen aan het dossier.

Integratie met mobiele telefonie

Naast vaste telefonie, wordt er bij bedrijven ook veel gebruikgemaakt van mobiele telefonie. Medewerkers zijn immers niet altijd op hun vaste werkplek aan het werk. Ook elders moeten zij bereikbaar blijven voor klanten. Maar het uitgeven van mobiele telefoonnummers is lang niet altijd wenselijk. In het kader van de privacy, maar ook omdat het professioneler staat om naar één vast telefoonnummer te kunnen bellen om het bedrijf te bereiken. Mobiele telefonie kan zo geïntegreerd worden met IP-telefonie dat er een koppeling gemaakt wordt tussen het vaste nummer en mobiele nummers, waardoor het uitgeven van mobiele nummers niet nodig is.

Veel handige voordelen die IP-telefonie interessant maken voor bedrijven. Neem contact op met een goede service provider om te bespreken of deze de hele infrastructuur inclusief de internetverbinding en eventuele clouddiensten voor jouw bedrijf kan inrichten.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close