Kantoor

De strategische routekaart voor een Digital Sales Room

B2B-organisaties zijn hard op zoek naar oplossingen die de fysieke en digitale verkoopervaringen samenvoegen. Digital Sales Rooms stellen verkopers in staat om efficiënter met klanten te communiceren en samen te werken, waardoor de omzet groeit. Met slimme technologische oplossingen vanuit één platform ondersteunen zij klanten optimaal in hun off- en online salestraject. 

Door de opmars van e-commerce verloopt sales niet alleen in B2C maar ook in B2B steeds vaker digitaal. De corona pandemie heeft dit proces in een stroomversnelling gebracht. Het laatste B2B Pulse-onderzoek van McKinsey & Company laat zien hoe de verschuiving naar omnichannel verkoop (online, offline en remote) B2B sales blijvend heeft veranderd. Uit het onderzoek blijkt dat B2B-klanten steeds vaker bereid zijn om ook dure aankopen volledig online te doen. Meer dan 35% van de ondervraagde kopers zegt zelfs aankopen van meer dan 500.000 dollar via een portal te willen doen. Maar ook bij offline sales is de behoefte aan digitale ondersteuning groot. 

Experts zijn het over één ding eens: Digital Sales Rooms gaan het verschil maken in B2B Sales. In Digital Sales Rooms worden de verkoper en klant in één digitale ruimte gebracht met alle benodigde tooling om de deal zo goed mogelijk te kunnen sluiten en afhandelen. Analisten van Gartner hameren in een recent rapport – ‘2022 Strategic Roadmap for B2B Digital Selling’ – op het belang van een goede integratie van systemen en applicaties voor onder meer b2b e-commerce, ERP en CRM. Gartner voorspelt dat tegen 2025 de helft van alle B2B sales technologie-implementaties een Digital Sales Room omvat. 

Om alle verkoopprocessen – offline, remote en online – inzichtelijk te maken en de klant optimaal te kunnen ondersteunen, is het belangrijk dat alle data samenkomt in één geïntegreerd headless commerce platform en dat er gebruik wordt gemaakt van de juiste digitale tooling. Voor klanten van Propeller betekent dat aan de klantzijde een gepersonaliseerd klantportaal met de nodige selfservice-opties. Voor de verkopende partij betekent dat een B2B Sales Portal, waarin het sales-team sneller en makkelijker offertes kan maken met geïntegreerde tools. Voor een optimaal resultaat koppel je dit ook aan je core-systemen, zoals ERP, CRM en PIM, zodat er een einde komt aan data silo’s en er altijd zicht is op real-time data.

B2B-organisaties kunnen met Digital Sales Rooms de fysieke en digitale verkoopervaring naadloos samenvoegen. Sales-professionals kunnen op een slimme, efficiënte manier het koopproces van hun klanten begeleiden. Zo kan de klantreis, of die nou digitaal of offline verloopt, in iedere fase optimaal ondersteund worden. Zo heb jij als B2B-organisatie eindelijk de kans om jouw klanten een ‘B2C-ervaring’ te bieden. Dit zorgt niet alleen voor een betere klantervaring en grotere kans op terugkerende klanten, maar je verkort ook de doorlooptijd van het verkoopproces en je reduceert de kans op fouten. Daarnaast kan je eenvoudige, repeterende activiteiten automatiseren, waardoor jouw salesteam meer tijd overhoudt voor taken die waarde toevoegen zoals advisering en relatiebeheer.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close