BusinessOndernemen

De lease e-bike van de zaak groeit nog altijd in populariteit

Sinds 1 januari 2020 geldt een nieuwe regeling met betrekking tot de aanschaf en het gebruik van een e-bike van de zaak. De regels zijn versoepeld waardoor het rijden van een zakelijke elektrische fiets een stuk aantrekkelijker is geworden voor zakelijk Nederland. Nu, meer dan een jaar later, kan gesteld worden dat de nieuwe regeling voor de ‘fiets van de zaak’ zijn vruchten afwerpt. De e-fiets van de zaak is populairder dan ooit!

Een jaar na ingang maken duizenden werknemers en werkgevers al gebruik van de nieuwe ‘fiets van de zaak’ regeling. De enorme groei in populariteit heeft meerdere redenen. Een van deze redenen is de huidige corona pandemie. De behoefte om drukke plekken zoals het openbaar vervoer te mijden is sterk. Daarnaast wordt veel meer dan voorheen gestreefd naar een gezonde leefstijl. Voldoende beweging door middel van fietsen draagt hieraan bij. 

De oplossing binnen het nieuwe thuiswerken

Inmiddels is vrijwel iedereen gewend aan het ‘nieuwe werken’ waarbij zoveel mogelijk thuiswerken nu nog de norm is. Verwacht wordt dat in de laatste fasen van de pandemie overgegaan zal worden naar een nieuwe werkvorm, namelijk een hybride tussen thuis en op kantoor werken. Men zal dan op verantwoorde wijze weer deelnemen aan het woon-werkverkeer. Dit feit gecombineerd met de tendens dat mobiliteitswensen van werknemers meer ter harte worden genomen door werkgevers, zorgt voor een verschuiving in mobiliteit. De auto en het business abonnement op het openbaar vervoer worden ingeruild voor een elektrische fiets van de zaak. 

E-bike van de zaak bij een flexibele reiskostenvergoeding

E-bike van de zaak bij een flexibele reiskostenvergoeding

De lease e-bike van de zaak is dus populairder dan ooit tevoren. Naar verwachting zal dit succes alleen maar toenemen. Een andere ontwikkeling die in lijn ligt met het nieuwe werken is een hogere flexibiliteit in reiskostenvergoeding. Dit betekent dat werkgevers alleen nog zullen vergoeden wat daadwerkelijk aan reiskosten is gemaakt, aangezien het overgrote deel van de werkweek vanuit huis wordt gewerkt. Dit brengt veel extra administratie met zich mee, waardoor ook in deze situatie de lease elektrische fiets een interessante optie is voor werkgevers. Dankzij de nieuwe regeling is een sluitende kilometeradministratie namelijk niet meer nodig. Er geldt een vaste bijtelling van 7%, waardoor een zo’n e-bike werknemers slechts enkele euro’s per maand kost. Dit scheelt werkgevers veel administratie. 

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close