BusinessOndernemenTips

Business as usual, ook wanneer er thuis wordt gewerkt

Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat thuiswerken heel veel voordelen kan hebben. Voor medewerkers, voor bedrijven, voor overheden en voor het klimaat. Uiteraard geldt dat wel aan enkele voorwaarden moet worden voldaan om een bedrijf door te laten werken als altijd, terwijl de medewerkers zich niet (allemaal) op de werkvloer bevinden.

Niemand is onmisbaar, of toch wel?

Er zijn heel veel functies die prima vanuit huis kunnen worden vervuld, in zijn geheel of voor een aantal uren in de week. Daar staat tegenover dat er natuurlijk ook heel veel werk is dat beslist op locatie moet worden uitgevoerd. Een politieman kan zijn werk lastig vanuit huis doen, al kan bijvoorbeeld de administratie wel prima vanaf een thuiswerkplek gebeuren. Een machinist? Een kok? Medewerkers van een fabriek of een winkel? Of wat dacht je van een tandarts? Lang niet ieder beroep leent zich ervoor om thuis uitgeoefend te worden.

Doorgaans is het vooral kantoorwerk dat bijna net zo goed, en soms zelfs nog beter, vanuit huis kan worden gedaan. Medewerkers zijn er vaak blij mee, doordat zij geen reistijd meer ervaren, en erachter komen dat zij thuis, op een rustige plek, soms zelfs productiever zijn dan op kantoor. Voor werkgevers kan het ook prettig zijn; als een deel van het personeel structureel thuiswerkt, is een minder grote kantoorruimte nodig. Overheden zijn blij dat de wegen minder druk worden, terwijl het milieu ervan profiteert dat er minder uitlaatgassen de lucht in verdwijnen.

Hoe doe je het goed?

Bellen via internet voip

Als er binnen een kantoor op grote schaal thuis wordt gewerkt, zijn er wel zaken die aandacht vereisen. Telefonische bereikbaarheid, bijvoorbeeld. Je wilt dat je klanten er geen last van hebben dat medewerkers niet op kantoor, maar op hun thuiswerkplek zijn als zij hen nodig hebben. VoIP kan hierbij goed helpen. VoIP staat feitelijk voor bellen via internet. Gesprekken worden afgehandeld door een online telefooncentrale, die vanaf iedere plek bediend kan worden. Zelfs de telefoniste kan dus thuiswerken!

Vanuit de centrale kunnen gesprekken worden opgenomen met een specifiek toestel dat hiervoor geschikt is, maar ook kunnen deze gemakkelijk worden doorgeschakeld naar een mobiele telefoon. Is er op een afdeling niemand aanwezig, dan kunnen binnenkomende gesprekken zelfs automatisch naar de medewerkers die thuis aan het werk zijn worden doorgestuurd. De beller zal niet merken of degene die de telefoon aanneemt zich op kantoor bevindt of niet. Het bedrijf is bereikbaar als altijd, zelfs als er helemaal niemand op kantoor aanwezig is. Een geruststellende gedachte, want al heeft thuiswerken heel veel voordelen, de bereikbaarheid is voor veel werkgevers toch vaak een punt van zorg.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close