MarketingOffline Marketing

Branding en kledinglabels

Tegenwoordig vormt branding een belangrijk onderdeel van een marketingstrategie. Niet alleen de grote bedrijven maken er gebruik van, ook voor kleine, eigen ondernemingen, is het belangrijk om je te onderscheiden. Een substantieel deel van het marketingbudget wordt dan ook vaak besteedt om het ‘brand’ te versterken. Of branding voor jou van belang is en hoe jij dit het beste in kunt zetten, dat lees je in dit artikel!

Wat is ‘branding’?

Branding is letterlijk afkomstig van het Oud-Noorse woord ‘brandr’. Brandmerken was namelijk een middel van de Noren om vee van elkaar te onderscheiden. Het wordt gebruikt als middel om diensten, producten en organisaties van elkaar te onderscheiden. Merken willen hiermee meer dan alleen het product, de dienst of de organisatie met een positief beeld naar buiten brengen.

Bij branding staat het centraal om een door de afzender geewnst beeld te creëeren bij de doelgroep. Het doel is dan ook om een positiever beeld te creëeren van het merk dan het beeld dat diezelfde doelgroep heeft van het merk van de concurren.

Is ‘branding’ voor mij van belang?

Branding is zeer belangrijk om jouw merk op een bepaalde manier bij jouw doelgroep in beeld te brengen. Branding verhoogt namelijk de herkenbaarheid en geloofwaardigheid van je merk. Tevens is het een erg belangrijk element als het gaat om de loyaliteit van je klanten. Kunnen zij zich herkennen in het merk, dan is de kans groter dat zij een vervolgaankoop gaan doen.

Branding kun je op verschillende manieren toepassen, waarbij je vooral moet letten op de connectie tussen jouw product en de uitstraling van jouw product. Hoe je deze link legt, leggen we hieronder uit met een aantal praktische voorbeelden.

Hoe pas ik ‘branding’ toe op mijn kledinglabels?

Branding kun je op een perfecte wijze toepassing op jouw persoonlijke kledinglabels. Hoewel het niet eenvoudig is, kun je de stijl van je kleding overdragen op jouw kledinglabels. Denk bijvoorbeeld aan de innovatie van Apple of het kerstgevoel van Coca Cola. Deze merken laten niet alleen met hun merk zien dat ze voor kwaliteit staan, ook in de reclames, de producten en de uitingen laten zij dit zien. Het is dus ook van belang om de link te leggen tussen jouw product en het kledinglabel dat je gebruikt.

Daarbij dient rekening gehouden te worden met een aantal verschillende aspecten. Zo is het allereerst belangrijk om een professionele uitstraling van uw logo te kiezen. Dit logo is namelijk hét merk dat jouw kopers moeten gaan herkennen wanneer zij een kledingstuk van jou zien. Denk bijvoorbeeld aan Gucci, Louis Vuiton of Chanel. Iedereen die deze producten ziet, weet direct dat het om deze merken gaat.

Daarnaast is de kleurstelling en het lettertype ontzettend belangrijk. Hiermee laat je namelijk een blijvende indruk achter op jouw doelgroep. Jouw klanten zien direct dat het om jouw merk gaat wanneer zij de kledingslabels zien. Stem daarbij de labels af op jouw doelgroep. Ga je voor luxe, dan is het belangrijk om geen kinderlijk lettertype te kiezen. Verkoop je kleding voor kinderen, dan is het juist weer belangrijk dat jouw labels niet te professioneel en zakelijk overkomen.

Voor elk type ondernemer is het dus ten zeerste aan te raden om gebruik te maken van branding. Niet alleen gaat dit je merk zelf ten goede komen, ook jouw klanten en doelgroep zullen zich sneller gaan identificeren met jouw merk. Dit komt de verkoop van jouw zelfgemaakte kleding op de lange termijn ten goede.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close