Marketing

6 redenen waarom Retail specialisten nog steeds cruciaal zijn

In deze tijd waarin e-commerce ‘big business’ is en waarin winkels het steeds moeilijker hebben, is het goed om eens stil te staan bij de rol van Retail specialisten. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GFK, Growth from Knowledge, is gebleken dat maar liefs 70 tot 80% van de aankoopbeslissingen niet thuis maar op de winkelvloer gemaakt wordt. Oftewel, de rol van Retail specialisten is cruciaal voor de verkoopcijfers van bedrijven met een fysieke winkel. En dan niet alleen voor het face-to-face contact met de klant, ook voor het inrichten en in stand houden van de winkel.

1: Klantenervaring anno 2019 draait om persoonlijke service

Eén van de grote veranderingen van 2018 en 2019 is de manier waarop klanten benaderd willen worden. Persoonlijke service wordt steeds belangrijker en wordt steeds meer voor lief genomen. E-commerce is onderdeel van een fenomeen dat massaal en onpersoonlijk is; het internet. Er zijn vele voordelen van online shoppen op te noemen maar ook vele voordelen. Het is namelijk moeilijk om klanten op een persoonlijke manier te benaderen en zo aan je te binden. Een individuele benadering via internet is toch altijd enigszins geautomatiseerd ‘persoonlijk’, wat het effect dan weer tenietdoet.

2: Retail specialisten zijn het gezicht van het merk

Veel merken gebruikten bekende Nederlanders of modellen om het gezicht te zijn van hun campagnes. Op deze manier wordt geacht vertrouwen te wekken bij de consument. Een bekend gezicht geeft namelijk meer vertrouwen dan een onbekend persoon. Dit werkt tot op zekere hoogte. Retail specialisten zijn het gezicht van het merk in de ‘echte wereld’. Klanten kunnen face-to-face aan deze specialisten vragen stellen over het merk en te horen krijgen over hun ervaring met het product of merk.

3: Niet alle informatie is op labels te printen

Als je een shirt in je handen houdt kan je natuurlijk beoordelen of je het wel of niet mooi vindt. Over de kwaliteit en gebruikerservaring zal je al iets meer in het duister tasten. Dit is dan ook één van de redenen dat zo ontzettend veel online (kleding) aankopen direct weer geretourneerd worden. Het voelen en zien van producten is in sommige instanties erg belangrijk. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld schoonheidsproducten. Aan de labels met ingrediënten heb je niet veel als het gaat om gebruikerservaring. De rol van een Retail specialist is hierbij dan ook essentieel.

Retail

4: (Persoonlijke) ervaring wekt vertrouwen

Er zijn online zo ontzettend veel vergelijkbare producten te vinden dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. De fysieke winkel is een plek waar consumenten heen gaan voor persoonlijk advies en om producten met eigen ogen te bekijken (of passen). Even iets aan een Retail specialist vragen gaat veel makkelijker dan online contact opnemen met de klantenservice van een bedrijf. Vaak wordt de kennis en ervaring van Retail specialisten gebruikt om keuze te maken. Wat is een goed product? Hoe verschilt het ene product van het andere? Wat zou jij kiezen? Alweer blijkt de rol van de Retail specialist niet weg te denken.

5: Niet het product maar de perceptie ervan doet ertoe

Een product is vaak een object dat pas betekenis krijgt als er een verhaal bij hoort. Een goed verhaal is vaak de helft van de moeite om een product te verkopen. Een verhaal kan zijn hoe het product geproduceerd is; is het biologisch of met het oog op kinderarbeid? Anderzijds kan een verhaal ook iets cultureels zijn, denk bijvoorbeeld maar aan alle Delfsblauwe beeldjes of Hollandse kazen waar toeristen dol op zijn. Retail specialisten hebben vaak een grote rol in het overbrengen van deze verhalen en spelen daarom een belangrijke rol.

6: Het verschil tussen kopen en shoppen

Iedereen heeft wel eens iets online gekocht. Als je weet wat je nodig hebt is het lekker makkelijk en snel. Echter, niemand gaat een dagje met vrienden of vriendinnen ‘gezellig’ online spullen kopen. Een dagje gezellig shoppen draait om leuke winkels, goede vrienden en een terrasje pakken. Een mooie winkel, leuke omgeving en Retail specialisten zijn cruciaal voor het creëren van deze shopervaring. E-commerce mag dan wel groot zijn, winkels zullen nooit verdwijnen omdat het bij shoppen ook om de ervaring draait.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close