Personeel

6 redenen waarom je een oudere werknemer moet aannemen

Een vijftigplusser is niet per se de eerste persoon waaraan je denkt wanneer je op zoek bent naar een nieuwe werknemer. Lees in dit artikel zes redenen waarom jouw bedrijf een senior zou moeten aannemen.

Kennis komt met de jaren. Toch zien we niet vaak een vijftigplusser op de werkvloer. Oudere werknemers bieden veel voordelen ten opzichte van jongere. Geen oudere werknemer op de werkvloer hebben is dan ook een enorm gemis, want er gaat veel potentie en kennis verloren.

1. Ouderen lopen minder risico op een burnout 

Waar bij veel jongvolwassen de kans op een burn out op de loer ligt, zijn ouderen psychisch gezonder. Van de jongeren op de werkvloer tot 25 jaar heeft zeker 19 procent minstens één psychische klacht. Bij ouderen is dit getal slechts 10 procent. Dit komt omdat ze veel ervaring hebben en weten hoe ze om moeten gaan met druk. Daarnaast hebben ze vaak een minder druk en stabieler sociaal leven.

2. Motivatie op de juiste plek

Oudere werknemers weten hoe een arbeidsproces werkt en zitten niet veel en graag thuis. Het juiste werk geeft ze een voldoening. Dit is waarom veel gepensioneerden vrijwilligerswerk gaan doen na het stoppen met hun baan. Oudere medewerkers zijn ontzettend gemotiveerd om te werken voor een werkgever, omdat ze zo een leuke en nuttige invulling van hun dag hebben.

3. Veel ervaring

Oudere werknemers hebben vaak meer ervaring. Dit hoeft niet alleen op werkgebied te zijn, maar ook op sociaal gebied heeft een oudere werknemer veel te bieden. Helaas zijn deze werknemers wel een stuk duurder, waardoor er meer jongeren op de werkvloer te vinden zijn. Toch is dit erg tegenstrijdig aangezien ervaring juist geld kan opleveren.

4. Hart voor het vak

Hart voor het vak

Waar jongeren vaak nog niet zeker weten of de baan bij hen past en de focus soms links laten liggen, zijn ouderen meer gefocussed. Zij zullen niet afgeleid zijn en weten wat ze leuk vinden om te doen. Ook zullen ze niet snel een nacht doorhalen of op stap gaan in het weekend. Ze zorgen ervoor dat ze fris en gefocust aan een nieuwe dag kunnen beginnen.

5. Ze zijn sociaal bekwaam

Zoals eerder al genoemd beschikken ouderen vaak over meer sociale vaardigheden. Deze komen namelijk met de jaren, wat een oudere werknemer perfect maakt voor de werkvloer en werkgerelateerde situaties. Ook zijn ouderen vaak beter in de omgang met anderen. Ze zijn toleranter en laten vaak een betere indruk achter dan jongere werknemers. Dit waar jongeren vaak nog de neiging hebben om ze te bewijzen ten nadele van andere, houden ouderen vaak rekening met andere. 

6.            Loyaliteit

Een oudere werknemer komt nu eenmaal moeilijker aan een baan dan een jong iemand. Een oudere werknemer geeft jou als werkgever dan ook een stuk meer zekerheid. De oudere werknemer zal niet snel van baan wisselen. Dit is iets waar je als werkgever op kunt bouwen.

Nu mag een ouder iemand af en toe naar de audicien gaan en misschien wel een Phonak gehoorapparaat dragen, ze brengen veel voordelen naar de werkvloer. Heb jij al een senior op de werkvloer? 

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close