Marketing

6 ontwikkelingen in de industrie

De marketingbranche is een industrie waar het nooit stil staat. Elk jaar zijn er weer tal aan belangrijke veranderingen en ontwikkelingen waar de marketingstrategieën op aangepast moeten worden. De meeste ontwikkelingen vinden plaats in de onlinewereld. Dit is een snelle wereld waar het neerkomt op ‘survival of the fittest’. Het is dus meekomen of ten onder gaan. Hieronder de 6 meest opvallende ontwikkelingen in de industrie.

Video Marketing: de opkomst van video

Video marketing

Waar voorheen veel online marketingstrategieën gericht waren op het krijgen van zoveel mogelijk likes, posts en reacties, ligt de focus nu steeds sterker op Video Marketing. Steeds meer mensen kijken via hun smartphone naar video’s en gebruiken steeds minder de meest reguliere social media kanalen. Sociale media platformen anticiperen steeds meer op deze trend, veel van de apps hebben tegenwoordig ook een geïntegreerde of aparte livestream service. Hierbij draait alles om communicatie via livevideo. Marketingstrategie zal zich hier dan ook steeds meer op moeten gaan richten.

Amazon Alexa, Google Home en Apple HomePod

Waar vorig jaar nog nauwelijks voice gedreven zoekopdrachten plaatsvonden, is de voorspelling dat in 2020 dit 50% zal zijn. In Amerika zijn diensten en producten zoals Amazon Alexa, Google Home en Apple HomePod al helemaal geïntegreerd. Voice als een marketingstrategie begint nu ook haar opmars in Nederland en zal dit jaar enorm sterk groeien. Het is dan ook van belang dat de marketingbranche deze nieuwe ontwikkeling van voice opneemt in de nieuwe strategie.

Business to Everyone: steeds meer draait om klantenervaring

Daar waar voorheen een vrij duidelijk verschil zat tussen de manier waarop business to business en business to consumer werd benaderd, lijkt de scheidingslijn het afgelopen jaar steeds dunner te zijn geworden. Tegenwoordig kan zelfs wel gesproken worden van één grote groep business to everyone. Bedrijven vragen steeds meer om dezelfde klantenervaring die consumenten krijgen. Personalisering en behandeld worden als een individu zijn hierbij de sleutelwoorden.

Hello globalisering, Hello Aliexpress

Het afgelopen jaar heeft globalisering op gebied van e-commerce enorme sprongen gemaakt. De betaalservice van Aliexpress heeft meer geld omgezet dan mastercard en visa samen. Concurrentie zal steeds vaker vanuit China komen en de grootheden waar we mee zijn opgegroeid worden steeds meer de kleine vissen. Denk bijvoorbeeld aan Apple en WeChat. Apple heeft er vijf jaar over gedaan om te komen waar WeChat nu binnen twee jaar zal staan. Relatief onbekende diensten en bedrijven zullen steeds sneller grootheden op de markt worden en concurreren met de oude garde.

Van interactie naar performance

Waar voorheen de focus sterk lag op het krijgen van likes, reacties en interactie, is de nieuwe ontwikkeling in de industrie dat de focus steeds meer naar performance schuift. Het actuele product wordt steeds minder belangrijk en consumenten vragen steeds meer om diensten. Denk bijvoorbeeld aan de Swapfiets; hierbij leasen consumenten een fiets en betalen ze maandelijks voor bepaalde diensten. Als je band lek is of als je fiets gestolen is komt het bedrijf je een nieuwe fiets brengen (tegen een extra vergoeding). De fiets is niet meer je eigendom, je koopt dus geen product maar een dienst.

Nieuwe Europese privacywetgeving AVG/GDPR

Vorig jaar is de algemene verordening General Data Protection Regulation (GDPR) in gegaan. In het Nederlands wordt deze nieuwe privacywet ook wel de Algemene Verordening Gegevensbescherming genoemd. Dit houdt in dat er meer regels komen wat betreft de privacy en veiligheid van consumenten. In de praktijk betekent dat voor de marketingbranche dat het verzamelen van relevante data en het opslaan van gegevens steeds meer op een mijnenveld begint te lijken. Het wordt oppassen geblazen met de nieuwe regels en bestaande strategieën zullen moeten worden omgegooid.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close