Duurzaamheid

6 manieren om duurzaamheid als USP te gebruiken

Een USP (unique selling point) staat voor de eigenschap van een product of dienst, die het onderscheidt van andere. Een andere marketingterm ervoor is ‘onderscheidend vermogen’. Duurzaamheid wordt vandaag de dag als een unique selling point beschouwd. Je laat ermee zien dat je niet alleen oog hebt voor je eigen portemonnee, maar je wel degelijk ook bekommert om het milieu en het welzijn van de mens. Op welke manieren kun je duurzaamheid als unique selling point inzetten om jouw positie op de markt te verbeteren?

1: Speel in op de huidige trends

Mensen worden zich steeds bewuster van klimaatverandering en willen graag een actieve bijdrage leveren aan het behoud van de aarde. Het steeds vaker gebruiken en meer consumeren van ‘groene’ producten is daarvan een gevolg. Na de stijgende populariteit van het vegetarisch eten bijvoorbeeld, is het veganisme nu in opmars. Met een veganistische levenswijze belast je het milieu een stuk minder. Maar denk ook aan cosmetica zonder chemicaliën of schoonheidsproducten die niet op dieren zijn getest. Net als duurzame kleding. Met het inspelen op deze trend verkrijg je een sterke marktpositie.

2: Draag je duurzaamheid uit

In sommige branches kun je duurzaamheid nóg beter als een unique selling point gebruiken, als je het zichtbaar uitdraagt. Gebruik bijvoorbeeld je sociale media pagina’s om je boodschap te verspreiden en je (potentiële) klant te informeren over jouw verantwoorde werkwijze. Hetzelfde geldt voor eventuele reclame-uitingen. Op deze manieren versterk je je imago en draag je zichtbaar naar de klant uit dat je kwaliteit en eerlijkheid hoog in het vaandel hebt. Je wordt als ondernemer dus nog een stukje geloofwaardiger.

3: Maak jouw duurzame bijdrage concreet voor de klant

Duurzaamheid

Alhoewel je met het vorige genoemde punt een behoorlijk aantal klanten voor je zult winnen, heb je soms nog iets extra’s nodig om ze dat duwtje in de rug te geven. Er is namelijk ook een aanzienlijke groep consumenten die duurzaamheid pas weet te waarderen wanneer het concreet voor ze wordt. Met andere woorden: wanneer de effecten van jouw bedrijfsvoering zichtbaar worden in hun eigen leefomgeving. Draag je bij aan bijvoorbeeld een schone of veilige wijk of stad? Zeker weten dat je geloofwaardigheid bij een aantal mensen nog groter wordt.

4: Geef medewerkers inspraak in wat er gebeurt op de werkvloer

Triple P Marketing (oftewel de duurzaamheid op het gebied van people, planet en profit) is pas ‘echt’ als deze in de kern van de onderneming is verweven. Je kunt je namelijk wel als een verantwoorde ondernemer profileren, maar als belanghebbenden dit niet als dusdanig voelen, ga je alsnog de mist in. Behalve dat er voor medewerkers regels bestaan waaraan zij zich dienen te houden, zouden zij omgekeerd ook enige inspraak moeten krijgen in het beleid van de onderneming. Organiseer bijvoorbeeld eens brainstormsessies en wijs vertrouwenspersonen aan.

5: Zet in op PR

Het vestigen en onderhouden van relaties is van belang voor elk bedrijf. Waar je met sociale media en reclame-uitingen al aan de (potentiële) klant communiceert waar je voor staat, zet je jezelf nog sterker neer als je dit ook in de praktijk uit. Heb je al eens meegedaan aan een vrijwilligersdag? Of aan andere evenementen die er in jouw dorp, stad of regio gehouden worden? Denk daarnaast ook aan sponsoring. Met het tonen van betrokkenheid en het opbouwen van dergelijke relaties maak je jezelf en je bedrijf nog geloofwaardiger.

6: Laat duurzame marketingstrategieën naast ‘gewone’ marketing bestaan

De laatste in het rijtje, maar zeker niet te verwaarlozen: de marketingmix. Wat we ermee bedoelen? Duurzame marketing is van belang, maar moet als marketingconcept op zich naast de ‘gewone’ marketing bestaan. Je consument vindt het fijn als jouw product of dienst verantwoord tot stand is gekomen, maar duurzaamheid mag natuurlijk niet ten koste gaan van de kwaliteit, service of comfort die je hem biedt. Met andere woorden: blijf de wensen van de consument altijd voor ogen houden.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close