Tech & Innovatie

5 platforms waar jij meer mee kunt

Bedrijven hebben vandaag de dag een steeds kortere levensduur. Veel merken en namen verdwijnen vroegtijdig van de markt omdat ze op technologisch en innovatief gebied tekortschieten.
Om dat te voorkomen, zijn durf en ontwikkeling nodig. Behalve dat is het ook van levensbelang om je kennis up to date te houden. Bijvoorbeeld door het actief of passief deelnemen aan platforms die jou kunnen informeren en inspireren. Of je te verdiepen in de online platforms die je al gebruikt voor de verkoop van je producten of diensten. Wij zetten een aantal overwegingen op een rijtje.

1: Platform Innovatie in Marketing (PIM)

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft als doel de informatieve- en communicatietechnologieën op het gebied van marketing en verkoop in ons land te verbetern. De ontwikkelingen in de genoemde gebieden volgen elkaar namelijk in razendsnel tempo op. Wil jij je positie op de markt behouden en verbeteren, dan is het zaak om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Als lid heb je toegang tot een grote hoeveelheid informatie, maar kun je ook kortingen krijgen op onder andere boeken en cursussen. Daarnaast kun je vragen voorleggen aan deskundigen.

2: Innovatielab Aventus

Op het digitale platform ‘Innovatielab Aventus’ kun je als ondernemer een idee plaatsen. Aventus is een regionaal opleidingsinstituut in het oosten van het land dat de schoolbanken probeert te verenigen met opdrachten in de praktijk. De input komt vanuit ondernemers zoals jij. Heb jij op het gebied van techniek, zorg of creatieve industrie een vraag of uitdaging? Dan gaan studenten en docenten er na een toetsing wellicht mee aan de slag. De voorwaarde is dat je vraagstelling geen commercieel karakter heeft.

3: ManagementSite

ManagamentSite is een platform voor het delen van kennis en ervaringen. Het is vooral gericht op het verspreiden en ontwikkelen van toepassingsgerichte kennis met betrekking tot management, ondernemerschap en innovatie. Een belangrijke hoofdrol is weggelegd voor digitalisering, wat de sleutel tot een succesvolle toekomst is. Het automatiseren van bedrijfsprocessen en het analyseren van data zijn voorbeelden van stappen die veel ondernemers lastig vinden om concreet binnen hun bedrijf toe te passen. Dit kan voortkomen uit een gebrek aan tijd of een gebrek aan kennis. ManagementSite biedt je ondersteuning in alle vragen over digitalisering en andere relevante onderwerpen.

4: Communities

Behalve bovenstaande platforms, die professionals met elkaar in contact brengen, zijn er ook nog de platforms die het mogelijk maken om aanbieder en consument met elkaar te verbinden. Een community zoals Facebook is een wereldberoemd voorbeeld van een businessmodel waar jij als ondernemer meer aan hebt dan alleen het sociale aspect. Wanneer je het goed gebruikt, kan het je zakelijk ook voordelen opleveren. Jouw zakelijke pagina kun je dezelfde huisstijl geven als je website. Je gebruikt sociale media in de voornaamste plaats om actief in gesprek te gaan met klanten.

Het onderhouden van een sociaal platform als onderdeel van je agenda

Onthoud wel dat mensen ook vaak alleen maar voor hun lol op Facebook zitten. Een deel van je content dient dus niet zozeer primair op verkoop gericht te zijn. Post dus regelmatig een weliswaar relevantie, maar niet-promotionele boodschap. Communities als Facebook werpen hun vruchten af wanneer je er actief mee bezig bent en je tijd in je agenda vrijmaakt voor dit onderdeel van communicatie. Wanneer een klant je aanspreekt, verwacht hij namelijk binnen aanzienlijke tijd een reactie terug.

5: Google

Google

Naast Facebook is Google een machtige speler in de wereld van ondernemerschap. De kans is groot dat jij als ondernemer gebruikmaakt van dit platform. Net zo groot is de kans dat je het online kanaal echter niet optimaal benut. Veel ondernemers richten hun Shopping Campagne, Merchant en AdWords profiel zonder al te diepgaande achtergrondkennis is. Heb je echt wel goed nagedacht over het samenstellen van de juiste datafeed? En heb je de mogelijkheden van affiliate marketing al eens overdacht? Als je zelf niet voldoende tijd hebt voor een grondige research, kan een marketingbureau je in deze processen ondersteunen.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close