Marketing

5 ontwikkelingen in de onlinebranche in 2019

Er gebeurt ontzettend veel in de onlinebranche. Het is dan ook niet gek dat elk jaar gekenmerkt wordt door verschillende ontwikkelingen die eruit springen. 2018 werd bijvoorbeeld gekenmerkt door de groeiende populariteit van vloggen (ook in het bedrijfsleven!) en van bitcoins en cryptotraden. De GDPR deed zijn intrede en voice search, SEO ontwikkeling en conversieoptiemalisatie vond plaats. Maar wat brengt 2019 voor exceptionele ontwikkelingen? Hieronder vijf ontwikkelingen in de onlinebranche voor 2019.

Ten eerste: Wet- en regelgeving

Eén van deze uitspringende ontwikkelingen stamt uit 2018, namelijk de AVG wet. AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming, ook wel General Data Protection Regulation (GDPR) genoemd. Alles wat met de privacywet te maken heeft klinkt misschien net zo oud als de Pieten discussie, maar het heeft wel degelijk grote invloed op iedereen die van het internet gebruik maakt. 2019 kan dus gemarkeerd worden als het jaar waarin we worstelen met de 2018 AVG wet. B2C en B2B vragen steeds meer om een persoonlijke benadering. Het online verzamelen van gegevens om klanten een persoonlijke ervaring te bieden wordt steeds moelijker door zulke privacywetten.

Een tweede ontwikkeling: Klantenervaring steeds belangrijker

Je hebt er vast wel van gehoord: de scheidingslijn tussen B2B en B2C wordt steeds dunner. Bedrijven willen ook op een persoonlijke manier benaderd worden, net zoals consumenten. Klantenervaring, of het nou om een bedrijf of consument gaat, is een serieuze ontwikkeling in 2019. Over het algemeen worstelt de marketingbranche met deze ontwikkeling. E-commerce draait om snel, gemakkelijk en vrij onpersoonlijk producten kopen en verkopen. Het lijkt haast controversieel om daar een individuele benadering in te passen. Immer, hoe kan je tegelijkertijd onpersoonlijk en persoonlijk zijn? Hoe kan je de vriend zijn van je klant als het contact volledig via een onpersoonlijk medium als sociale media gaat?

Ten derde: Datavisualisatie

Acties zeggen meer dan woorden. Die uitspraak ken je waarschijnlijk wel. Hetzelfde geldt voor het doen van marktonderzoek. Data zegt niet veel totdat het omgevormd wordt tot een relevant geheel, en in dit geval in afbeeldingen. Pas als je data kan interpreteren is het toepasbaar en bruikbaar. Datavisualisatie is niet alleen handig voor de marketing- én salesbranche, ook consumenten zijn steeds meer gecharmeerd van deze visuele weergave van data. Immers, cijfers spreken de waarheid en wekken daarom ook vertrouwen op bij de consument.

Ontwikkeling vier: De video

Video marketing

Anno 2019 is de nieuwste ontwikkeling in de onlinebranche het gebruik van video’s. Niet alleen kijken we massaal naar video’s, het is veel makkelijker om je boodschap over te brengen. Je kent het vast wel uit eigen ervaring: via WhatsApp is het niet altijd mogelijk om je bedoelingen en emoties via woorden over te brengen. Ook voor de onlinebranche geldt dat campagnes met videocontent steeds vaker in de strategieën van bedrijven zitten. Grote sociale media platformen hebben steeds vaker aparte livestream kanalen waar mensen de hele dag video’s kunnen bekijken. Elk zelfrespecterend bedrijf maakt dan ook gebruik van deze nieuwe trend in de onlinebranche.

Last but nog least: Google verwijzing naar voorraad fysieke winkels

Daar waar in 2018 bijna alle ogen gericht waren op de onlinebranche, ziet 2019 een iets genuanceerdere aanpak. Zowel offline als online marketingstrategieën zijn dit jaar in ontwikkeling. Een voorbeeld is Google. Sinds kort heeft deze gigant een online verwijzing naar de voorraad van fysieke winkels in de buurt. Hierbij speelt Google in op de wens van consumenten om snel en gemakkelijk spullen te kopen. Waarom iets online kopen en veelal twee dagen wachten op de bezorging als de winkel aan de overkant het product ook in de voorraad heeft? Zo weet je ook zeker dat je niet voor niks naar een winkel gaat.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close