Marketing

5 offline marketingtechnieken die nog altijd werken

Tegenwoordig spenderen we privé en op ons werk een groot deel van onze tijd online. Hetzelfde geldt voor de marketingbranche en de marketingtechnieken die worden toegepast; steeds vaker focussen bedrijven zich grotendeels op de onlinewereld en gebruiken ze voornamelijk online marketingtechnieken. Maar hoe zit het eigenlijk met de ‘ouderwetse’ technieken? Zijn er nog steeds offline marketingtechnieken die prima werken in deze eeuw van het internet?

Wat is offline marketing?

Voor de mensen onder ons die wel even een kleine opfrissing kunnen gebruiken; offline marketing is het overbrengen van de waarde van producten of diensten zonder dat er internet aan te pas komt. Oftewel, offline marketing gaat om het goeie ouwe adverteren in kranten, op de televisie, op de radio en via promotieteams die de straat op gaan. Ook kun je denken aan huis-aan-huisbladen, folders, dagbladen, catalogen, vlaggen, tijdschriften, lezingen en beurzen. Kortom, ook zonder internetgebruik zijn er genoeg offline marketingtechnieken toe te passen.

Offline marketingtechniek 1: iets tastbaars blijft langer hangen

Het mag dan wel zo zijn dat we tegenwoordig steeds meer van onze tijd online besteden, iets wat online marketing niet kan bieden is het vasthouden van iets tastbaars. Als je een sample krijgt om een product te proberen dan blijft de ervaring veel langer hangen dan een online reclame ooit zal kunnen. Het zien, voelen, ruiken en soms proeven creëert een ervaring dat als offline marketingtechniek vandaag de dag nog steeds erg effectief is.

Offline marketingtechniek 2: je laat zien dat je moeite doet

Een tweede offline marketingtechniek dat nog steeds goed werkt is het laten zien dat je moeite doet. Het is vrij makkelijk (en goedkoop!) om een online marketingcampagne op te zetten. Het bedenken van brochures, het drukken van tal aan kopieën en het verspreiden ervan is een stuk meer arbeidsintensief. Je moet aardig wat meer moeite doen voor offline marketing dan bij online marketing. Het laten zien dat je de moeite neemt wekt bij mensen vaak een gevoel van vertrouwen en loyaliteit die je anders minder snel krijgt.

Offline marketingtechniek 3: opvallen door het anders te doen

Juist omdat een groot deel van de marketingtechnieken gefocust zijn op online marketing valt het op als je meer moeite doet om het via de offline weg te doen. Via het internet worden we soms doodgegooid met reclames hier en reclames daar. Of wat dacht je van al die gepersonaliseerde reclame (lees: spam) dat eigenlijk helemaal niet zo persoonlijk is? Naast het feit dat er aardig wat generaties zijn die minder online zitten, is het ook steeds vaker zo dat mensen hun heil offline zoeken.

Offline marketingtechniek 4: herhaling wekt vertrouwen

Ondanks het feit dat je online vaak van alle kanten reclame op je af krijgt, is het ook vrij makkelijk om al die pop-ups en vensters weer weg te klikken. Als je een programma op de televisie kijkt kan je vaak niet anders dan tijdens de (vele) reclames te wachten tot je programma weer begint. Offline marketingtechnieken hebben dan als voordeel dat je door middel van herhaling beter blijft hangen in het geheugen van mensen. Onbewust wekt herhaling ook vertrouwen op, wat weer gunstig is voor het product of de dienst.

Offline marketingtechniek 5: meerdere wegen leiden sneller naar Rome

Het mag dan misschien een beetje cheesy klinken, maar in het geval van werkende offline marketingtechnieken leiden inderdaad meerdere wegen naar Rome. Ondanks de uren die we online op de teller zetten, leven we ook ons leven offline. Als je naar je werk reist zie je meestal meer dan 1 keer op je route een variatie aan campangeposters. Uit je brievenbus haal je het nieuwste menu van die ene afhaalzaak en ’s avonds op de televisie zie je reclame van dit of dat. Internet mag dan een groot en veelgebruikt medium zijn, offline marketing heeft beschikking tot veel meer soorten media. Kortom, deze vijf offline marketingtechnieken werken vandaag de dag nog steeds en zijn goed inzetbaar.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close