De wereld van zakendoen verandert in een ongekend tempo. Uitgaan van bestaande strategieën en achterover leunen vanwege het succes hiervan is een fatale insteek voor ondernemers. Creatieve bedrijfsvoering is een keiharde eis, net als innovatie. Het je als ondernemer richten op dat laatstgenoemde speelt een steeds grotere rol. Continu innoveren als mens én als ondernemer doe je om mee te blijven doen op het hoogste niveau en jouw positie op de markt stevig te houden.
Innovatie betekent groei
Jezelf ontwikkelen doe je tegenwoordig niet meer gestaag stap voor stap, of alleen op technologisch gebied. Je klant is de sleutel. Stel je deze centraal, dan weet je dat het innovatieproces honderd procent slaagt. Accepteer dat je niet alles kunt plannen, maar soms ook moet inspelen op plotselinge toekomstige veranderingen. Innovatie heeft niet alleen tot gevolg dat je overeind blijft in een wervelende wereld, maar betekent ook groei. In dit artikel lees je over een vijftal innovaties die een nieuwe, verfrissende wind door de wereld van het zakendoen blazen.
1: Het groeiende belang van stakeholders
Inhakend op het bovengenoemde, het belang van de klant, komen we bij het eerste punt van innovatie. Het belang van stakeholders, oftewel belanghebbenden. Er bestaat een groot aantal personen dat er belang bij heeft dat de organisatie als een geoliede machine werkt. Zo kun je vraag en aanbod nog beter op elkaar afstemmen. Een grotere efficiency is dus het gevolg van een optimale communicatie met alle betrokkenen. Maak hierbij een onderscheid tussen primaire stakeholders, secundaire stakeholders en influentials (het brede publiek).
2: De steeds verdere digitalisering
Zonder digitalisering van jouw onderneming geef je een potentieel gouden toekomst uit handen. Denk alleen al maar de invloed van sociale media. Diverse trends maken het je mogelijk om nog beter in te kunnen spelen op je consument. Zo krijg je met behulp van Big Data een compleet en helder beeld van je klanten, waardoor je hun wensen en behoeften nog beter zult begrijpen. Ook Internet of Things (IoT) helpt je hierbij. IoT houdt in dat voorwerpen aan het internet en zo ook aan elkaar worden gekoppeld. Dankzij dit communicatienetwerk vindt uitwisseling van gegevens plaats.
3: 3D printen
Een 3D printer gebruikt een digintaal bouwplan om een driedimensionaal product te vervaardigen. Naast papier is het ook mogelijk om andere materialen, zelfs tegelijk, te gebruiken. Dankzij het 3D printen hoeven voorwerpen in een veel lagere oplage te worden geproduceerd. Ook kunnen ze makkelijker worden aangepast aan specifieke, individuele wensen. 3D printen is een duurzame techniek. De afvalkosten zijn beperkt en door de lokale productie en het hieruit voortvloeiende effect van minder vervoer leidt ook tot een besparing op brandstoffen. Voor jou als ondernemer betekent dat dus lagere voorraden en kosten en een hogere mate van flexibiliteit.
4: De ontwikkeling van nieuwe betaalmethoden
Je cash flow managementsysteem zal de komende decennia gaan veranderen ten gevolge van nieuwe werk- en betaalwijzen. Bitcoins en crowdsourcing zijn daar de bekendste voorbeelden van. De bitcoin is een cryptovaluta en een globaal betaalmiddel waarmee je zonder tussenpersonen kunt betalen. De digitale munt wordt beveiligd door cryptohashing, een soort van versleuteling middels een code. Crowdsourcing betekent dat je een grote groep mensen online betrekt bij het realiseren van je doelstelling. Je vormt dus eigenlijk een open podium om je opdracht uit te besteden. Een aantrekkelijke, kostenbesparende methode.
5: Virtuele werkplekken
Een virtuele werkplek houdt in dat je op een centrale server je communicatie, data en organisatie beheert. Door software en cloud computing is werken overal mogelijk. Jij en de andere gebruikers hebben overal toegang tot de gegevens, mits je over een internetverbinding beschikt. Hierdoor kun je overal werken en is het minder noodzakelijk om altijd een kantoor te gebruiken. Het onderhoud en beheer van je virtuele werkplek zal steeds vaker worden verzorgd door de leverancier ervan. Zo hoeft je hiervoor ook niet meer op zoek naar externe partners.