BusinessOndernemenTech

4 Tips om de conversieratio van je webshop te verhogen

In een ideale wereld zou iedere bezoeker van je webshop ook converteren … maar jammer genoeg is het geen ideale wereld! Niets is frustrerender dan zien dat je veel bezoekers hebt, maar weinig conversies. Er zijn tal van redenen waarom een potentiële klant toch niet converteert. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om je conversieratio te verhogen. Ben jij er klaar voor om meer sales te genereren? 

1. Check hoe klanten je website gebruiken

Weet jij wat het deel van je productpagina is waar klanten het langst over hoveren (met de muis over iets ‘zweven’)? Weet jij of alle content van je homepage ook wordt gelezen? Heb je er enig idee van of mensen vaak naar je footer-links kijken? Als het antwoord op al deze vragen ‘nee’ is, is het raadzaam om ‘behaviour analytics’-software te gebruiken, zoals HotJar, FullStory of Crazy Egg. Dit soort software verzamelt allerlei feedback over je website, onder meer door user feedback, surveys en heatmaps. De heatmaps tonen waar op een pagina de bezoekers van je website langer naar kijken. Oranje-rode plekken worden vaker aangeklikt of wordt langer over gehoverd. Staat een belangrijk deel van je pagina-informatie onderaan in een stuk waar niemand over hovert? Dan is dat een teken dat je dit moet aanpassen! Ook in het afrekenproces kan een tool zoals HotJar helpen om het proces te verbeteren. 

2. A/B-test aanpassingen aan de webshop

AB-test aanpassingen aan de webshop

Velen denken dat conversie-aanpassingen steeds gigantische aanpassingen zijn. Dit is niet altijd het geval! Zelfs het aanpassen van de kleur van een ‘winkelmandje’ kan invloed hebben. Wist je dat blauw bijvoorbeeld een geloofwaardige kleur is, terwijl rood urgentie creëert? Rood is dan ook ideaal om sales mee aan te kondigen! Je kunt allerlei aanpassingen aan je webshop A/B-testen om zo een betere site te creëren. Mocht je opmerken dat klanten wegklikken uit het afrekenproces, dan kun je ook hier A/B-testen. Wie weet vraag je te veel info of zorgt een euro minder verzendkosten voor een hogere conversieratio! 

3. Vermeld je USP’s overal

Wat is de identiteit van je website of webshop? Zijn er dingen die jouw site anders maken dan die van de concurrentie? Beschrijf die dan in USP’s of Unique Selling Points. In enkele puntjes kun je op elke belangrijke pagina én in het afrekenproces aanduiden wat een klant van jouw webshop kan verwachten. Typische voorbeelden zijn gratis verzending en levering de volgende dag, maar het kan ook specifieker. Zo toont FMTC Safety overal op hun website hun USP’s die concurrenten niet hebben, zoals het feit dat hun trainingen nooit worden gecancelled. Als iemand bijvoorbeeld een STCW training wil boeken of kijkt naar het assortiment maritieme trainingen, dan zien ze die USP meteen; iets wat ze bij andere aanbieders niet zien. Zoiets kan een potentiële klant overhalen. Bedenk dus goed wat de USP’s zijn van jouw webshop! 

4. Toon wat persoonlijkheid

Als jouw ‘over ons’-pagina een saaie pagina is zonder persoonlijke informatie, dan is dat zonde. Veel mensen vinden het immers belangrijk om te zien wie er achter een webshop zit. Voeg een leuke (groeps)foto toe en schrijf in een kort, leuk tekstje wat over waarom je de webshop bent begonnen. Persoonlijkheid tonen is iets positiefs! 

We wensen je alvast veel succes!

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close